Üretim ve
Operasyonların Yönetimi
Giriş
Üretim Yönetimi konusu
üretim planlama ve kontrol, üretim ve envanter kontrol, üretim ve
operasyonların kontrolü ve daha birçok farklı ana başlık üzerinde
çalışmaktadır. Üretim yönetimini tartışmadan önce ürün, üretim ve yönetim
kavramları üzerinde durmak yerinde olacaktır. Böylece Üretim Yönetimi hakkında
ve Üretim Yöneticisi’nin uğraşmak zorunda olduğu konular hakkında genel bir
fikir edinebiliriz.
1.1. Ürün
Birçok yazar ürünü
tüketim merkezi ile birlikte tanımlamaktadır. Farklı açılardan konuya bakarsak
bizeler için daha iyi olacaktır. Böylece üretim ve operasyonların yönetimi
hakkında ele alınması gereken konuları anlamak daha kolaylaşacaktır.
·
Tüketici İçin: Ürün potansiyel hizmet
yada uygulamaların optimum seviyede karışımlarının bir kombinasyonudur. Çünkü
tüm tüketici beklentileri ürünü direk kullanmakta yada dolaylı olarak kullanmaktadır.
Dolayısıyla tüketiciler ürünleri kullanımlarına göre tanımlamaktadırlar.
Örneğin, sabunu tanımlarken cilt görünümü, vücudun temizliği, ferahlık, güzel
koku ya da sağlık vs.. olarak tanımlanabilir. Bu nedenle birçok üreticilerde
reklam çalışmalarında ürünlerinin tanımlandığı bu özelliklerini
kullanmaktadırlar.
·
Üretim Yöneticisi
İçin: ürün çeşitli yüzeylerin ve süreç yada operasyonların bir kombinasyonudur.
Bunun nedeni Üretim Yöneticisi sadece ürünün üretimi ile sorumlu olmasıdır.
Yönetici ürünün meydana geldiği farklı yüzeyleri düşünmek zorundadır. Ilgili
yüzeyin üretileceği fabrikanın gerekli kapasitesini ve süreçlerini sürekli
planlamak durumu ile karşı karşıyadır. Bu planlamayı yaparken de gerekli
yüzeylerin üretimi için en iyi ve en ucuz optimum metodu bulmak zorundadır.
Ancak böylelikle ürün Pazar rekabeti ile yüzleşebilir konumda olacaktır.
·
Finans Yöneticisi
İçin: Ürün finans Yöneticisi için bir araya gelmiş çeşitli maliyet kalemlerinden
ibarettir. Bu kişi ürünün karlılığından sorumludur.
·
İnsan Kaynakları
Yöneticisi İçin: Ürün farklı yeteneklerin karışımından meydana gelmektedir. Çünkü bu kişi
ürünün üretilmesiiçin gerekli yeterlilikle uzlaşacak olan personel ihtiyacı ve
eğitimlerinden sorumludur.
Genel olarak, ürünü
müşteri isteklerini karşılayan soyut ve somut özellikler bütünü olarak
tanımlayabiliriz.
1.2. Üretim
Üretim, süreçlerin
uygulanmasıdır. Üretim, istenen kalite düzeyinden ödün vermeyerek hammadde
üzerinde kullanıma uygun özellikleri ve ekonomik değerleri en iyi metodu
kullanarak eklemek demektir. Üretimin üç yolu bulunmaktadır, bunlar;
·
Parçalara Ayırarak
Üretim: Ham petrolün yada bir karışımın içeriklerinin ayrıştırılması ile istenen
ürünlere ulaşılabilir. Örneğin, ham petrol çeşitli yakıtlar olarak çeşitli
parçalara ayrıştırılmaktadır. Bu örnek parçalara ayrıştırılarak yapılan üretim
faaliyetine basit bir örnek teşkil etmektedir. Istenen kullanım değerine sahip
istenen ürüne ulaşmak için mekanik, kimyasal yada her ikisini de barındıran
teknolojileri kullanabiliriz.
·
Montaj Üretim: Bu tip üretimde
istenen ürüne ulaşmak için ürüne ait çeşitli bileşenlerin birbirine belirli bir
sıra ve yönteme göre montajlanması ile ulaşılmaktadır. Bu süreçte kullanılam malzemelerin fiziksel
yada kimyasal özellikleri üzerinde değişimler gerçekleşebilmektedir. Örnek
olarak, iki tekerlekli araçların yada dört tekerli araçların montajlanması ve
daha aklınıza gelen birçok montaj tipi üretimin ürünleri verilebilir.
·
Hizmet Üretimi: Burada malzemelerin
kimyasal yada mekanik özelliklerinde fiziksel bir değişim olmadan gelişim söz
konusudur. Örneğin metaller üzerindeki ısıl işlemler bu tip üretimi ifade
etmektedir. Gerçek dünyada yukarıdaki üç çeşit metodun kombinasyonları üretim
esnasında kullanılmaktadır.
Genel olarak üretim,
değer ve ekonomik değer karılan çıktı elemanlarına bir grup girdiler üzerinde
istenen değişiklikleri süreç yada prosedür uygulararak ulaşmak anlamına
gelmektedir.
1.3. Yönetim
Yönetim, sanat ve
bilimin kombinasyonundan meydana gelmektedir. Yönetim, işlerin insanlar
tarafından yapılması için planlama, koordine etme, organize etme, yönetme ve
kontrol aktivitelerini tanımlanmış hedeflere belirli yöntem ve uygulamalar ile
tarafından ulaştırmak demektir. Yukarıdaki tanım planlama, organize etme,
koordine etme, kontrol faaliyetlerine, tanımlanmış hedeflere ve belirli
yöntemlere önem vermektedir. Günümüz yöneticileri kişisel taktikleri kadar
bilimsel temelleri de kullanarak astlarını istenen hedeflere ulaşmaları için
yönetmektedirler.
Yukarıda yer alan
ürün, üretim ve yönetim hakkındaki açıklamalar Üretim Yönetimi yada Üretim ve
Operasyonların Yönetimi konularının ne olduğunu tam olarak anlamamıza yardımcı
olacaktır.
1.4. Operasyonların Yönetimi – Genel Bakış
Operasyonların
yönetimi fiziksel kaynakların kullanımı ile girdilerin çıktılara
dönüştürülmesidir. Burada müşteri istenen maksada uygun ürünleri elde ederken,
işletme de geçerli etkin ve uyumlu şekilde organizasyonel hedeflerine
ulaşmaktadır. Operasyonel Yönetim kendisini insan kaynakları, pazarlama vb..
gibi farklı fonksiyonel yapılardan ayrımakta ve fiziksel kaynaklar ile dönüşüme
odaklanmaktadır. Pazarlama, insan kaynakları yada diğer fonksiyonlardaki bir
dizi durumlar, Üretim ve Operasyonların Yönetimi alt sınıfları yada sınıfları
olarak tanımlanabilir. Örnek olarak, (a) kullanıcılara yada müşterilere
gereçlerin fiziksel dağıtımı, (b) pazarlama bilgilerine dayalı ürünün
yenilenmesi, (c) asli olarak işe seçim ve işe yerleştirme süreci, (d) kağıt
akışı ve verinin kullanılabilir bilgiye dönüştürülmesi vb. verilebilir. Bu
örneklerin hepsi “Üretim ve Operasyonların Yönetimi” sancağı altında
birleştirlebilir mi?
“Dönüşüm burada zekice
iliştirilmişolduğu ve imalattan farklı bir kelime olduğu açıktır. Durum a ve b
için ürünün yer ve pozisyon karakteristiklerinin dönüşümü, c ve d de ise ürünün
durum karakteristiğinin bir dönüşümü ele alınmıştır. Ayrıca bu dönüşüme
fiziksel kaynakların kullanım etkileri de görülmektedir. Girdi ve/veya çıktı
“bilgi” gibi fiziksel olmayan birşey olabilir. Ama dönüştürme süreci diğer
fiziksel olmayan kaynakların kullanımı yanında fiziksel kaynakları da
içermektedir. Dönüşüm süreci içerisinde fiziksel kaynaklar gibi fiziksel
olmayan kaynakların da yönetimi Üretim ve Operasyonların Yönetimi kavramlarını
diğer fonksiyonel disiplinlerden ayırmaktadır.
1.5. Performans KriteriÜretim ve Operasyonların Yönetimi sisteminin performanslarının odaklandığı üç amaç aşağıda yer almaktadır.
· Etkililik
· Müşteri Memnuniyeti
· Etkinlik
Etkililik durumu, üretken kaynak kullanımını ifade etmektedir. Özel veya devlet sektörü olsun, üretim yada üretim yapmayan organizasyon olsun, kar amacı olsun yada olmasın girdi kaynaklarından optimum yararlanma her zaman istenilen hedef olmuştur. Etkililik birçok boyuta sahiptir. İşlerin mümkün olan önceliklendirmeleri yapılarak, birçok hedefi optimum sağlama amacını içermektedir. Modern Üretim ve Operasyonların Yönetimi topluma, ülkeye, bölgeye, birlikte çalışan personele, müşterilere, kısaca tüm paydaşlara hizmet etmek zorundadır. Böylece Üretim/Operasyonların Yönetimi sistemi, sadece karlılık ve etkililik değil müşterilerini memnun etmeyi de gereklilik olarak ele almaktadır.
Optimum, iyi, daha iyi operasyonların yönetimi geliştirilebilir;
· Etkin Operasyon Sistemi
· Etkili Operasyon sistemi aşağıdaki yedi doğrunun doğru yapılması anlamı na gelir;
o
Doğru Operasyon
o
Doğru Nitelik
o
Doğru Kalite
o
Doğru Tedarikçi yada Doğru Bayii
o
Doğru Zaman
o
Doğru Yer
o
Doğru Fiyat
Temelde, operasyonlar
sisteminin etkinliği ve etkililiği dört boyutta ölçülebilir, Bunlar; maliyet,
kalite, güvenilebilirlik ve dayanıklılık. Bu faktörle organizasyonun ulusal ya
da uluslar arası rekabeti ile doğrudan ilişki içerisindedir. CAD, Robotların kullanımı, TKY, Esnek İmalat
ve Otomasyon, gibi daha iyi araç, teknik, metot ve sistemlerin gelişimi ile
maliyet, kalite, güvenilirlik, dayanıklılık ve esneklik alanlarında gelişmeler
ile birlikte daha iyi yönetime yardımları olmuştur.
1.6. Üretim Yönetiminin Tanımı
Üretim Yönetimi
tanımları;
·
Yönetim aktivitelerinin performansı seçme, tasarlama, işletme, kontrol etme
ve üretim sistemini güncelleme konularına dikkat etmesi ile eşdeğerdir.
·
Üretimin etkin planlanması, koordinesi ve kontrolü süreçleridir. Bunun
anlamı üretim ve operasyonların yönetimi hammaddedem mamüle doğru gerçek
dönüşüm faaliyetlerinden sorumludur.
·
Üretim yönetimi Yönetimin bir fonksiyonudur. Kaynaklardan optimum
yararlanılarak belirli metotlar ile belirli ürünlerin üretimi için kaynakların
planlanması, koordinesi ve kontrolü faaliyetleri ile ilişkili fonksiyonlar
bütünüdür.
·
Üretim Yönetimi yönetimin bei fonksiyonu olarak tanımlanabilir ki bu
fonksiyonlar; tedarik edilen malzemelerin ve işlem aktivitelerinin planlama,
organize etme, koordine etme, yönetme ve kontrol etmedir. Böylece, onaylı satış
programına ulaşabilecek belirli ürünler belirli metotlar ile üretilebilecektir.
Bu aktiviteler işgücü, yerleşim ve sermayenin organizasyon için en avantajlı
olabilecek şekli ile kullanılması üzerine denenmiş geçerli usullerden meydana
gelmektedir.
1.7. Üretim Yönetiminin Hedefleri
Üretim yönetiminin
amacı istenen ürünü belirli metotlar ile üretirken ayn zamanda eldeki
kaynakların optimum kullanımını sağlamaktır. Bundan dolayı üretim yönetimi
istenen ürünün üretiminden sorumlu olmakla birlikte bu ürünün pazarlanabilir en
ucuz fiyat değerine düzgün planlama, iş gücü, malzeme ve süreçler sayesinde
ulaşmakla sorumludur. Üretim yönetimi doğru ürünleri, doğru miktarlarda, doğru
yere ve uygun fiyatta sunmalıdır. Bu hedeflere ulaşıldığı zaman verimli Üretim
Yönetim sisteminden söz edilebilir.
1.8. Üretim Yönetiminin Kapsamı
Aslında günlük
hayatımızda yönetim prensiplerini ve fonksiyonlarını uygulamaktayız. Hepimizin
bildiği gibi belirli amaçlara ulaşmak için sabahtan akşama kadar mümkün
kaynaklarımızı koordine ederiz, aktivitelerimizi planlar ve kontrol ederiz.
Aslında her organizasyon da haşamına devam etmek ve büyümek için yönetim
prensiplerini izlemelidir. Aslında üretim yönetimi için de aynı uygulamalar söz
konusudur. Üretim yönetimini öğrenmek ve araştırmak eğitim kurumları, üretim
kurumları, hastaneler hatta berber dükkânı gibi organizasyonlarda problemlerin
çözümünü mümkün kılmaktadır.
Bir yöneticinin
değişik organizasyonlarda üretim departmanında karşılaşmak zorunda olduğu
problemleri az çok birbiri ile benzerlik göstermektedir. Üretim yöntimi bilgisi
profesyonel yöneticiye içi ile ilgili problemlerle karşılaştığı zaman yarım
etmektedir. Üretim Yönetimi planlama,
malzeme seçimi, süreçlerin planlanması, rotalama, aktivitelerin kontrolü ve
çizelgelemesi gibi faaliyetlerden meydana gelmektedir. Üniversite örneğini ele
alalım. Burada da öğrenci seçimi, derslerin planlanması, öğrencileri
sınavlarını geçebilecek şekilde eğitmek durumları söz konusudur. Herhangibir
kısıtlama olmaksızın üretim yönetimi prensiplerinin uygula bilgisi hayatın her
alanında uygulanabilir olmaktadır. Ayrıca bu açıklamaların da aynı şekilde
hizmet üretimi veya proje tipi üretimler için de geçerli olduğu
unutulmamalıdır. Ürün, hizmet ve proje
alanlarında üretim yönetiminin alt parçalarından hangilerinin uyumlu olduğunu
aşağıda görmekteyiz.
·
Ürün: imalat sistemleri
sıklıkla geniş hacimli standart ürünlerin üretilmesidir. Yerleşim alanı ve
makine sınırlı kapasiteye sahiptir. Fabrikalar karmaşık maliyet kalemlerini
içermektedir. Bu kalemler de üretilen ürünle ilgilidir. Değişken maliyetlere
işçilik ve malzeme maliyet kalemleri örnek olarak verilebilir. Ürün imalatı
yapılırken ürün üzerine değer ve ekonomik değer eklenmektedir. Böylece ürün
imalat esnasında değer stoklayan bir yapıya dönüşmektedir. Çünkü girdi ve çıktı
maliyetleri ölçülebilir niteliktedir. Böylece verimlilik doğruluğun kesin
derecesi olarak ölçülebilir olmaktadır. Ürün satılana kadar markelere
aşınabilir ve fiziksel olark stoklanabilir niteliktedir.
·
Hizmet: hizmet sistemi
kapasite ve maliyet ile ilgili belirsizlik içermektedir. Hizmet müşterinin
bulunduğu anda üretilmekte ve tüketilmektedir. Hizmeti fiziksel olarak
depolayamayız. Oteller, hastaneler, lojistik firmaları ve diğer birçok hizmet
organizasyonlarında olduğu gibi değişken taleplere yeterli kapasitede cevap vermek
durumundadırlar. Servis hizmetleri
standardize edilemsi çok zordur. Bu nedenlerden dolayı hizmet sektöründe
verimlilik ve maliyetlerin hesaplanması güç olmaktadır.
·
Proje: Proje sistemi standart
ürünleri imalatını yapmamaktadır. Yerleşim alanı, makine, insan ve malzemeler
sıklıkla proje alanına proje bitene kadar getirtilir. Proje büyük boyutlarda olduğunda
tamamlandıktan sonra proje alanında kalmaktadır. Kabul edilebilir kesinlikte
proje ile ilişkilendirilebilecek maliyetler hesaplanabilir. Üretkenlik
ölçülebilir niteliktedir. Proje tamamlandıktan sonra tüm kaynaklar proje
alanından kaldırılmaktadır.
1.9. Etkili(Verimli) Üretim Yönetiminin Yararları
Etkili üretim yönetimi
toplumun çeşitli kesimleri için faydalar sağlamaktadır. Bu faydalar;
·
Tüketici, gelişmiş endüstriyel
üretkenlik sayesinde artan ürünün kullanım değerinden fayda sağlamaktadır.
Tüketici, ürünleri doğru miktarda, doğru kalitede, doğru zamanda, doğru yerde
bulabilmektedir.
·
Yatırımcılar: Yatırımcılar
yatırımlarının güvenliğini, yeterli pazar geri dönüşünü, toplum nezdinde iyi
imaj ve itibarını artırmaktadırlar.
·
Çalışanlar: Yeterli ücret, iş
güvenliği, iyileşmiş çalışma ortamı ve artan kişisel tatmin ve iş tatminine
ulaşmaktadırlar.
·
Tedarikçiler: Daha rahat yönetimi
ve faturalarına erteleme olmaksızın rahat iletişime ulaşabileceklerdir.
·
Toplum: Sosyal ve ekonomik
stabilitenin faydalarından toplum her zaman memnun olmaktadır.
·
Ulus: Ulus refah ve
güvenliği sağlamaktadır. Çünkü artan üretkenlik ve sağlam endüstriyel atmosfer
bu refah ve güveni sağlayabilmektedir.
1.10.
Üretim Yönetimi
Departmanının Fonksiyonları
Üretim yönetiminin
fonksiyonları firmanın büyüklüğüne bağlıdır. Küçük ölçekli firmalarda üretim
yöneticisi personeli, pazarlamayı, finans ve alım fonksiyonlarını kontol
etmenin yanında üretim planını hazırlamakla da sorumludur. Orta ölçekli
firmalarda, personel için, pazarlama için, finans ve satın alma fonksiyonları
için ayrı ayrı yöneticiler bulunabilir. Ancak, üretim yönetimi departmanının
kontrol kapsamı altında üretim planlama ve kontrol, satın alma faaliyetlerinin
bir kısmı ve depolar da bulunabilir. Yüksek ölçekli firmalarda, üretim yönetimi
kontrol aktiviteleri sadece üretim aktivitelerinin yönetimi ile sınırlıdır.
Aslında, üretim yönetimi fonksiyonları için belirli tanımlanmış kesin rehber
bulunmamaktadır. Ancak, üretim yönetimi departmanın akademik ilgi duyulan bazı
fonksiyonları bulunmaktadır. Bunlar;
·
Malzeme: Burada ürün için
malzeme seçimi ifade edilmektedir. Üretim yöneticisi, malzemeler ve mzellikleri
hakkında mutlaka tecrübeye sahip olmalıdır. Böylece ürün için uygun
malzemelerin seçimi yapılabilir. Değişken talepleri sağlama adına gerekli
olduğunda malzemelerin alternatifleri bulmak için malzemeler üzerine araştırma
yapılmalıdır.
·
Metotlar: Süreçte uygulanacak en
iyi metodu bulmak için, mümkün kaynaklara uyacak metotların araştırılması
gerekmektedir. Üretim yönetiöine ait aktiviteler arasında art atda gelen işlemlerin
tanımlanması da ayrı bir gerekliliktir.
·
Makine ve Ekipman: Süreç için uygun
istenen makinelerin seçimi kadar, üretim yönetimi departmanı tarafından dikkate
alınması gereken diğer nokta ise makinelerin yerleşiminin düzenli çalışmalar
sonucunda tasarlanmasıdır.
·
Tahmin/Değerlendirme: Üretim hedeflerine,
teslim tarihine ve üretim maliyetlerini minimuma eriştirmek için, üretim
yönetim departmanı üretim zamanını ve üretim maliyetlerini tahmin etmelidir.
İstenilen seviyeye ulaşabilmek adına, rekabetçi ortamda maliyetlerini
ayarlayabilmek, uyarlayabilmek için yönetime yardımcı faktör tahmin etm ve
değerlendirmedir.
·
Yükleme ve
Çizelgeleme: Üretim yönetimi departmanı değişik üretim aktivitelerini zaman tablosu
hazırlamalıdır. Sürecin ne zaman başlayıp ne zaman biteceğine yönelik
belirleyici bir tablo olmalıdır.
Departman ayrıca, malzemelerin hareket zamanlaması, iş gücü
aktivitelerinin planlamasını a yerine getrmekle mükelleftir. Bu çizelgeleme
yükleme çalışmalarını, tesis kapasitesi gibi kısıtlayıcı faktörleri dikkate
alarak yapılması gerekmektedir.
·
Rotalama: Rotalama üretim
yönetimi departmanının en önemli fonksiyonudur. Rotalama değişik hammaddeleri,
bileşenleri vb. depolardan bitmiş mamul paketleme aşamalarına kadar akış
hattının ayarlanması işlemlerinden oluşmaktadır. Böylece imalat aşamalarında
tam olarak nelerin olduğubilinmiş olmaktadır.
·
Yayınlama: Üretim yönetim
departmanı her biri ürünün bir parçası olan iş kartları, rotalama sayfaları,
hareket kartları, muayene kartları gibi çeşitli dokümanları hazırlamak
zorundadır. Bu dokümanlar beş kopyadan müteşekkil oluşturulur. Bu dokümanlar
üretim yönetimi departmanı tarafından yayınlanarak üretimin başlaması için
yeşil ışık yakmaktadır. İş alanındaki bu aktiviteler bu dokümanlardaki
yönlendirmelere uygun olarak uygulanır. Dokümanları yayınlama aktivitesi
“dağıtım” olarak da bilinmektedir.
·
Hızlandırma yada
Takip: Dokümanlar yayınlandığında, yönetim
aktivitelerin planlara uygun devam edip etmediğini bilmek ister. Hızlandırma
mühendisleri üretim alanını boylu boyunca gezerek, süreçlerdeki gerçek ilerleme
ve geri dönüşleri planlar ile karşılaştırılmış sonuçlarını içeren verileri yönetime
sunarlar. Böylece yönetimin planları değerlendirebilmesi sağlanmış olur.
·
Muayene/Denetim: Buradaki muayene
üretim esnasındaki muayeme aktivitelerinin geneli ifade edilmektedir. Ancak, ayrı
kalite kontrol departmanı kalite muayenesini üretim yönetimi kapsamı altında
yapmayacaktır. Bu doğru bir yaklaşımdır. Çünkü üretim yönetimine verilen kalite
muayenesi, kusurlu ürünlerin muayeneden geçmesi sonucunu da berberinde
getirebilmektedir. Örneğin, öğrencilere öğterme ve sınav yapma faaliyetleri
aynı kişide toplanırsa, tüm öğrencilerin ilk sınavdan geçmeleri ihtimali her
zaman olacaktır. Bu durumdan kaçınmak için dışaran gelen bir personel
tarafından cevapların doğruluğunun kontrolü ile cevapların değerlendirmesi
faaliyetlerine adalet sağlanmış olacaktır.
·
Değerlendirme: Üretim departmanı,
departmansal ve işletmenin hedeflerini karşılayıpğ karşılamadığını devamlı
kendi içinde değerlendirmek zorundadır. Bu işlem gelecek için standartların
oluşturulmasında gereklidir. Firmanın büyüklüğü ne olursa olsun, üretim yönetim
departmanı rotalama, çizelgeleme, yükleme, yayınlama ve hızlandırma
faaliyetlerinde tek başınadır. Bunun nedeni departman malzemelerle ilgili,
metotlarla iligli ve mümkün kaynaklar ile ilgili bilgiye sahip olmasıdır.
Küçük firmalarda,
yukarıda yazılan tüm fonksiyonlar üretim yönetimi departmanı tarafından yerine
getirilmektedir. Orta ölçekli firmalarda rotalama, çizelgeleme ve yükleme,
yayınlama ve hızlandırma fonksiyonlarına ek olarak metot, makineler gibi bazı
fonksiyonlar da üretim yönetimi departmanı sorumluluğunda olabilir. Büyük
ölçekli firmalarda, metotlar için, makineler için, malzelemer ve diğerleri için
farklı departmalar bulunabilir. Ancak, rotalama, yükleme ve çizelgeleme
fonksiyonları yine üretim yönetimine aittir. Yukardaki 10 fonksiyonun hepsi üç
kategoride sınıflandırılabilir. Bunlar, ön hazırlık, planlama ve kontrol
aşamalarıdır(Bknz Şekil 1.1).
1.1. Üretim Yönetimi Departmanının Organizasyondaki Yeri
Üretim, bir organizasyonun tüm aktivitelerinin merkezidir. Bunun anlamı
finans, personel, pazarlama vb. departmanların bir organizasyonda olmalarının
sebebinin üretim aktivitesinin olmasıdır. Bu nedenle, bir organizasyonda üretim
yönetimi pozisyonu çok önemlidir. Hat tipi yada atölye tipi olsun, üretim
yönetimi şirketin yönetim politikasında bağlı olarak faaliyetlerini
yürütmektedir. Küçük organizasyonlarda, üretim yönetimi tümünü kapsar ve
tektir. Büyük endüstrilerde, genellikle üretim hat tipi olarak devam etmekte ve
üretim aktivitelerini gerçekleştiren personel tarafından gelen tavsiyeler ile
kararları hat yöneticisi vermektedir. Üretim Müdürü direk olarak genel müdüre
raporlarını vermektedir. Şekil 1.2, tipik bir üretim yönetimi pozisyonunun
organizasyondaki yerini göstermektedir. Şekil 1.3 te ise Üretim ve Operasyonların
Yönetimi departmanının organiasyonel şemasını ifade etmektedir.
Şekil 1.2 : Bir Organizasyonun
tipik organizasyon şeması
Şekil 1.3 : Üretim Departmanı
için organizasyon şeması
1.1. Üretim Sistem Çeşitleri
Üretim sistemlerine,
hatta üretim planlama ve kontrol işlemlerine yönelik organizasyon yapısı üretim
hattındaki ürün tipi ile doğrudan ilişkilidir. Üretimle ilgili ana kaydılar ve
planlama politikaları tüm imalat tipleri için ana prensiplerde benzerlik
göstermektedir. Tesisin çok özel ihtiyaçlarının ve envanter, yükleme, izleme,
genel kontrol, makine seçimi, araç gereçler, rotalama, çizelgeleme, makine
ayarları vb. birçok üretim sistemine ait problemlerin çözülmesinin, tam anlamı ile
karşılanmasına üretim yönetimine farklı bakış açıları önem arz etmektedir. Bu
bakış açılarında genellikle üç bakış açısı bulunmaktadır, bunlar;
·
İmalat Tipi: Üretim düzeni ve viten
ürünlerin miktarları. Örneğin, sipariş imalatı, yığın imalatı ve sürekli
imalat.
·
Tesis Büyüklüğü: Küçük işletme, orta
ölçekli işletme yada büyük işletme,
·
Üretim Tipi: Genel olarak üç çeşit
imalat sistemi sınıflandırılmasıbulunmaktadır. Bu sınıflar;
o
Sipairş Tipi Üretim: Bu sistemde ürünler özel siparişlerin
getirdiği gereklilikleri sağlayacak şekilde üretilirler. Kalite, müşteri
tarafından verilen özellikleri elde edebilme üzerine odaklı olarak yer
almaktadır. Bu sistem aşağıdaki gibi sınıflandırılabilir;
§ Tek Seferlik Üretim: Burada müşteri firmayı ziyaret eder ve siparişini kayıt ettirir. Ürünün
tamamlanmasından sonra, ürünü teslim alarak firmayı terk eder. Aynı ürünün
isparişini vermek için firmaya tekrar uğramayabilir. Firma malzemeleri, süreçleri ve işgücünü
sadece müşteriden sipariş aldıktan sonra planlayabilmektedir. Firmanın ürünün
üretimi için ön hazırlık giri bir amacı bulunmamaktadır.
§ Düzensiz Aralıklı Sipariş Üretimi: Burada müşteri firmayı ziyaret ederek belkirsiz
aralıklarda aynı ürün için siparişlerini vermektedir. Firmanın müşterinin
ziyareti zamanı hakkında en ufak bir öngörüsü yoktur. Bu tip üretimde de
malzeme, süreç ve işgücü planlama faaliyetleri müşteriden siparişin
alınmasından sonra yapılmaktadır. Eğer firma müşteri için imalat verilerin
kayıt altına almışsa, müşterinini gelmesi ve siparişin alınmasından sonra aynı
faaliyetlere göre planlamsını gerçekleştirebilir.
§ Düzenli Aralıklı Periyodik Sipariş Üretimi: Bu sistemde, müşteri
aynı ürün için firmadan belirli zaman aralıklarında sipariş vermektedir. Burada
işletme müşterisinin geliş aralıklarını bilmekte ve dolayısıyla malzeme, süreç
ve işgücünün planlamasını gerçekleştirebilmektedir. Müşteri firmaya gelip
sipaiş verir vermez imalata başlanabilir. Eğer sipariş büyüklüğü gerçekten
yüksek miktarlara çıkmış ve bu siparişleri veren müşterilerin sayısı artış
gösteriyorsa, firma için yığın imalata geçiş yaşanıyor anlamına gelmektedir.
o
Yığın Üretim: Yığın imalat demek,
bir siparişteki talebi karşılamak adına belirli miktardaki benzer nitelikli
ürünleri üretmek demektir. Üretim tesis ve ekipmanları kurulumu yapıldığında,
tesis ve ekipmanlar benzer ürünleri üretebilmek için kullanıma hazır
olmaktadır. Bu sistemde ayrıca üç kategoride sınıflandırılabilir;
§ Tek Seferklik Yığın Üretim: Bu sistemde müşteri kendi isteklerini içeren siparişi
üretim için firmaya verir. Siparişin büyüklüğü normal sipariş tipi üretim
siparişinden çok daha fazladır. Firma siparişin müşteriden alınmasından sonra
kaynaklarını planlamak zorundadır.
§ Belirsiz Aralıklarda Gelen Sipaişlerin yada İhtiyaç Miktarının Artması ile
Yığın Üretim: Siparişlerin frekansı belirsizdir, firma önceki dosyalarına atıfta bulunan
detaylı planlarını dosyasında tutmalıdır ki imalat başlayabilsin.
§ Periyodik ve Düzenli Aralıklı Yığın İmalat: Burada firma
müşteriden süzenli aralıklarda aldığı siparişleri imalata dönüştürmekte yada
geleceğini bildiği müşterilerinin ihtiyaçlarını karşılayabileceği imalatı
önceden yapabilmektedir. Firma planların, malzeme ihtiyaçlarının ve hazır
referanslarını içeren yapılarının dosyalamasını sağlam tutmak zorundadır.
Ayrıca gereken malzemelerinin alımını da yığın yalinde yapabilir. Yığın
imalattaki siparişlerin sıklığı artarsa yığın imalar seri imalata
dönüşmektedir. Burada ayrıca talebin azalması gibi bir durumla karşılaşılır ise
tesis, makinbe ve ekipmanalrı üzerinde küçük modifikasyonlar ile farklı
ürünlerin farklı sipariş büyüklüklerine cevap verebilecek bir tesis
oluşturulabilir.
o
Sürekli Üretim: Sürekli imalat
sistemi, makine ve ekipmanlarının her zaman çalıştığı benzer ve özel ürünlerin
üretildiği imalat sistemidir. Sürekli
imalat yüksek miktarlardaki yüksek talepleri karşılamaktadır. Ayrıca otomatik
imalatın avantajların kullanmaktadır. Bu sisteme ait sınıflandırmalar;
§ Seri İmalat: Burada pazarın yada bir montaj hattının ihtiyaçlarını karşılayabilecek aynı
ürünlkerin imalatı söz konusudur. Bu sistem
malzeme, süreç, makine bakım-onarım ve operatörlere iletilen talimatlar
açısından çok iyi planlamaya ihtiyaç duymaktadır. Malzemelerin yığın
miktarlarda alınması akla yatkın bir yöntemdir.
§ Akış Tipi İmalat: Seri imalat ile akış tipi imalat arasındaki farklılık, ürünün özellikler ve
ürünün tesis ile olan ilişkisi açısındana kaynaklanmaktadır. Seri imalatta aynı
ürünlerin büyük müktarlarda imalatı söz konusudur. Eğer talep düşer yada
durursa makine ve ekipmanlar küçük modifikasyonlar ile aynı karakteristik
özelliklere sahip başka ürünlerin imalatına dönüşmektedir. Ancak akış tipi
imalatta talebin düşmesi yada durması sonucunda tesis benzer ürünleri üretecek
şekilde modifiye edilememektedir.
Yukraıda açıklanan
imalat sistemleri üzerindeki örnekler aşağıda yer almaktadır.
·
Sipariş Tipi Üretim: Terzi, Bisiklet
Tamircisi, küçük işyerleri
·
Yığım Üretim: Lastik İmalat
Firmaları, Tekstil Şirketleri, Kozmetik İmalat Şirketleri vb.
·
Seri Üretim: Endüstriyel ürünlere ait bileşen parçalar.
·
Akış Tipi Üretim: Çimento Fabrikası,
Şeker Fabrikası, Petrol Rafinerisi vb…
Şekil 1.4 te imalat
sistemlerinin karakteristikleri hakkında genel bakış açısı sunulmaktadır.
Şekil 1.4 : Üretim ve imalat
sistemleri
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder