Sigma ( σ ), Yunan alfabesinin 18. harfidir. "Sigma" kelimesi bir sürecin bütünündeki ortalama değeri ifade eder. Büyük harf sigma genellikle toplam simgesi olarak (å ) ünlüdür. Küçük harf olarak da (s ) özellikle istatistikte ve istatistiksel süreç kontrolünde çok önemli bir ölçüt olan, standart sapmanın simgesidir.
Altı sigma aslında,
sıfır kusur stratejisinin ulaşılabilir bir hedef olarak yaşama
geçirilebilmesinde yararlanılan bir istatistiksel yönetim(kontrol) düzeneğidir.
Altı Sigma'nın kalite sistemi içindeki anlamı ise, müşteri istekleri
doğrultusunda sürekli olarak en kaliteli hizmeti verebilmektir.
Başka bir tanıma
göre Altı Sigma, yapılan işin başarısını sağlamak ve arttırmak için kullanılan
geniş ve esnek bir sistemdir. Toplanan verilerin analizi yapılarak
işletmelerdeki sürecin geliştirilmesine yarayan sistem, öncelikle müşteri
odaklıdır. Müşteri memnuniyeti, karlılık ve rekabet gücünü arttırmak için ise
şirket kültürünün değiştirilmesi gerekmektedir. Bununla birlikte, Altı Sigma
yönteminin başarısı, tasarım, ölçme, analiz ve kontrol süreçlerinin ürün veya
hizmet ortaya çıktıktan sonra değil, tüm süreç içinden uygulanmasından
kaynaklanmaktadır. Altı Sigma sadece teknik bir program değil, bir yönetim
programıdır. Diğer bir deyişle Altı Sigma, bir işletme ve yönetim
stratejisidir.
Altı Sigma
çalışmalarında, toplanan bilgiler sayısal değerler ile ifade edilir. Ortaya
çıkan bu sonuçlar istatistiksel olarak değerlendirilir. Sigma değeri, hatanın
ne sıklıkla meydana geldiğini göstermektedir. Sigma sayısının 6'ya doğru
artması ise, hataların azalması anlamına gelmektedir. Hedef, sayısal değer
olarak ifade edildiğinde, milyonda 3.4 hata ortalamasını yakalamaktır. Bu da
ancak sınırlı sayıda firmanın veya sürecin ulaşabileceği bir hedeftir. Aşağıda
Tablo 1.1'de 1'den 6 Sigma’ya kadar belirlenen hata oranları ana hatlarıyla
verilmiştir.
Tablo 1.1 Sigma Değeri
Sigma Süreç
kapasitesi
|
Milyon
fırsattaki hata miktarı
|
|
6 Sigma
|
3.4
|
|
5 Sigma
|
233
|
|
4 Sigma
|
6.210
|
|
3 Sigma
|
66.807
|
|
2 Sigma
|
308.537
|
|
1 Sigma
|
690.000
|
Süreçlerin sigma
düzeyi Altı seviyesine yükseldikçe, ürün kalitesi artar ve maliyetler azalır.
Bunun neticesinde de, artan ürün kalitesi müşteriyi daha fazla memnun eder.
Farklı çalışma alanlarında Altı Sigma için
çeşitli tanımlamalar yapılmıştır. Bunlara ilişkin birkaç örnek aşağıda verilmektedir: - Altı Sigma, bir işletmenin bütünsel olarak iyileştirilmesi ve yenilenmesi programının adıdır .
- Ürün ve süreçlerin optimalleştirilmesine yönelik istatistiksel ve mühendislik yönü baskın olan bir yöntemdir.
-Altı Sigma, her ürün, her süreç ve her dönüştürme eyleminin neredeyse hatasız olarak yapılabilmesine uygun bir programdır .
- Müşteri gereksinimlerinin tam olarak karşılanmasıdır.
- İşletmenin müşteri memnuniyetini yükseltme, karlılık ve yararlılığı güvenceye almayı amaçlayan bir kültür dönüşümüdür.
- Altı Sigma, İşletme başarısını sağlamaya, sürdürmeye ve yükseltmeye yönelik kapsamlı ve esnek bir
- Uygulanma amacı; müşteri gereksinimlerinin önemsenmesi, ve tam olarak karşılanmasıdır.
- Metodolojisi olguların, verilerin ve istatistiksel analizin disiplinli bir şekilde kullanılması, her tür uygulamanın büyük bir özenle gerçekleştirilmesidir.
- Altı Sigma, oldukça sıkı bir çalışma ve olağanüstü dikkat/özen gerektiren uzun soluklu stratejik bir inisiyatiftir.
- Altı sigma, öncelikle değişkenlik, işlem süreleri ve yararlılık derecesi faktörlerine yönelik iyileştirmelere uygun, projeye dayanan, son derece sonuç odaklı,
- Altı sigma, ciddi ve ayakları yere basan yönetim kadrosu ile öğrenen organizasyon özelliğine sahip işletmelerde başarıya götüren bir
1.2 Amaç ve Araçları
Altı Sigma
Metodolojisinde de amaç, süreçlerimizde sıfır hata oranlarına yani mükemmellik
modeline ulaşmaktır. Altı Sigma metodolojisi, mükemmellik modeli için, neler
yapmamız gerektiğinden çok, nasıl yapabileceğimizin yöntemlerini tarif etmekte,
bu amaçla istatistik tekniklerini, kolay
ve uygulanabilir araçlar olarak süreç iyileştirmelerinde kullanmaktadır.Altı sigma ile varılmak istenen temel hedef : Müşteri isteklerini koşulsuz ve kısıtsız olarak sağlayarak müşteri mutluluğunu ve pazar payını olabildiğince yükseltmektir.
· İstenen kaliteyi uygun fiyatla/maliyetle sunabilmek,
· İstenen kaliteyi uygun fiyatlarla tam zamanında sunabilmektir.
Bunların sağlanabilmesi öncelikle
kalitesizlik maliyetlerinden ve kapasite/ zaman
kayıplarından kurtulmayı gerektirir. Yani ilk seferde doğru yapmak,
planlı ve hızlı çalışabilmek, süreçlerde en kısa yolu oluşturacak iyileştirmeleri
sağlayabilmek gerekiyor. Bu nedenle altı sigma
yaklaşımında hedeflenen iyileştirme çabası:
·
Değişkenliği olabildiğinde küçültebilmek,· İşlem sürelerini olabildiğince kısaltmak,
· Maliyetlerde olabildiğince küçülme sağlayabilmek olarak belirginleşmektedir.
1.3. Altı Sigma Organizasyonu'nun
Tanımlanması
Bir Altı Sigma
organizasyonu; günlük yönetim faaliyetlerinde Altı Sigma araçlarını kullanan,
süreç performansında ve müşteri memnuniyetinde gelişme gösteren firma olarak
tanımlanmaktadır.İki sigma seviyesindeki kuruluşlarda toplam hasılatın ortalamada %35'i kalitesizlik maliyeti olarak boşa harcanmaktadır.
Üç Sigma seviyesinde kaynak israf oranı %25 dolaylarına düşerken, Altı Sigma seviyesinde %10'un altına inmektedir. Her sigma seviyesi arttırmak demek, işletme karlılığında %10-5 artış anlamına gelmektedir.
Altı Sigma metodolojisinin temel adımları;
Ölçüm ve Tanımlama Aşaması - Mevcut süreç doğru ölçülüyor mu? Ölçülüyorsa yeterliliği nedir?
Analiz Aşaması - Hatalar nerede ve ne zaman oluşur?
İyileştirme Aşaması - Süreç yeterliliği nasıl Altı Sigma olabilir? Önemli az etmenler nelerdir?
Kontrol Aşaması - Kazancın sürekli olması için nasıl bir kontrol sağlanmalıdır?
Herhangi bir şeyi iyileştirmek için, önce ölçebiliyor olmanız gerekir. Ölçemediğiniz hiç bir sorununuzu iyileştiremezsiniz. Oysaki, ölçmeden, analiz etmeden yapacağımız iyileştirmeler, problemlerin kök nedenini giderici iyileştirmeden çok, yangın söndürme davranışlarıdır. Yangın söndürüldükten bir müddet sonra aynı problem, çok daha rahatsız edici boyutlarda yeniden ortaya çıkabilmektedir.Sigma ölçümünü ve bu yöntemin bazı araçlarını kullanan firmaları, tam anlamıyla birer Altı Sigma organizasyonu olarak tanımlamak doğru olmamaktadır. Bir firma yalnızca bazı Altı Sigma tekniklerini kullandığı için bir "Altı Sigma organizasyonu" haline gelmez ve bu isim ile adlandırmamalıdır. Altı Sigma'yı tam anlamıyla uygulayabilme için şirket kültürünün değişmesi gerekmektedir. Yapılan çalışmalarda kapalı çevrimin uygulanıyor olması çok önemlidir. Bu çalışmalarda gelişmeler takip edilmeli ve aksaklıklar giderilmelidir. Ancak Altı Sigma'nın tüm gereklerini yerine getiren firmalar kendilerini Altı Sigma organizasyonu olarak tanımlayabilirler.
1.4.Altı Sigma Yöntemi
Altı Sigma
yöntemi, müşteri memnuniyetini arttırmak, hataların önüne geçmek azaltmak için
bir işletme felsefesi oluşturmaktadır. Bu yöntemin amacı, en yüksek düzeyde
müşteri memnuniyetini sağlamak, bir işin doğru zamanda ve bir seferde yapılması
sayesinde işletme giderlerini azaltmaktır. Ayrıca yöntem, istatistiksel bir yol
izleyerek, yapılan işlerdeki gelişmeleri karşılaştırmayı kolaylaştırmaktadır.
Sonuç olarak, bu sistemi benimsemiş firmalar sürekli olarak hataları azaltmaya
ve ürünlerini veya hizmetlerini geliştirmeye çalışmaktadırlar. Bu açıdan Altı
Sigma yöntemi bir iş geliştirme aracı ve yeni bir firma kültürü olarak
düşünülebilir.
Günümüzde bir
çok firma ve kuruluş ortalama 3 sigma seviyesinde çalışmaktadır. Bu değer Altı
Sigma'ya çevrildiğinde kabaca milyonda 67.000 hataya denk gelmekte Ortalama 4
sigma seviyesinde olan üreticiler için durum, ortalama 2 sigma seviyesi olan
hizmet sektöründen daha iyidir.
3 sigma
seviyesinde yapılan işin kalitesi ile 6 sigma seviyesinde yapılan işin kalitesi
karşılaştırıldığında iki seviye arasındaki farklar çeşitli örneklerle tablo 1.2'de
gösterilmektedir.
Tablo 1.2 3 sigma ile 6 sigma'nın karşılaştırılması
3 Sigma
|
6 Sigma
|
Doktor veya
hemşire tarafından elden düşürülen yeni doğmuş bebek sayısı: 40,500 bebek/l
sene
|
Doktor veya
hemşire tarafından elden düşürülen yeni doğmuş bebek sayısı: 3 bebek/100 sene
|
Şebekeye
sağlıksız içme suyu pompalanma süresi: 2 saat/1 ay
|
Şebekeye
sağlıksız içme suyu pompalanma süresi: 1sn/6 sene
|
Telefon veya
televizyon sinyali kesintisi süresi: 27 dakika/1 hafta
|
Telefon veya
televizyon sinyali kesintisi süresi: 6 saniye/100 sene
|
Hatalı
ameliyat sayısı: 1350/1 hafta
|
Hatalı
ameliyat sayısı: 1/20 yıl
|
Altı Sigma
yöntemi, firma içindeki hiyerarşik yapı göz önünde bulundurularak yukarıdan
aşağıya doğru yayılır. Firma yöneticisi, orta kademe yöneticilerine orta kademe
yöneticileri de altında çalışanlara proje için gerekli çalışmaların
talimatlarını verir. Firma yöneticisi her proje için bir şampiyon belirler.
Şampiyonlar, proje için gerekli kaynakları bulmak ve engelleri kaldırmak ile
yükümlüdürler. Her proje, konusunda uzman kara kuşak kişiler tarafından
yönetilir. Takım üyeleri, Altı Sigma eğitimi almış kişilerden veya yeşil kuşak
sahibi kişilerden oluşur ve takım üyeleri tüm zamanlarını projeye ayırmak
zorunda değildir.
1.5.Altı
Sigma Süreci
Altı Sigma’ da
müşteri tatmini ile ilgili olan ve şirketin bilanço rakamlarını doğrudan
etkileyen faaliyetler “temel süreçler” olarak adlandırılmaktadır. Temel
süreçler işletmenin asıl faaliyetlerinin olduğu yerlerdir. Örneğin bir silah
fabrikası için temel süreç her bir silah modelinin geliştirilmesi, imali ve
satışı için gerekli tüm faaliyetlerdir.
Altı Sigma
yönteminde sürecin farklı bölümlerinde çalışanlardan oluşan 3 ile 10 kişilik
gruplar bulunmaktadır. Bunlar kara kuşak veya yeşil kuşak önderliğinde sorunu
ortaya koymak ve çözmek için bir araya gelirler ve Altı Sigma sürecini
başlatırlar. Sorunun tanımlanmasından sorunun çözümüne kadar birçok faaliyeti
birlikte gerçekleştirirler. Bu sürece DMAIC adı verilir,
Altı Sigma
yöntemi, beş aşamadan oluşan kapalı çevrimi, DMAIC'i meydana getirmektedir:
- Tanımlama :
İstenilen gelişmeler, süreç, uygulama alanı gibi projeden beklenen faydalar
tanımlanır. Bir proje için, maliyetlerde tasarruf, müşteri memnuniyeti ve
kaliteli üretim önemlidir.- Ölçme : Bir başlangıç noktası tespit edilmeden yapılan çalışmaların neticelerini değerlendirilemez. Bundan dolayı, hataları veya müşteri şikayetlerini sayarak mevcut durumun şekli ortaya konur.
- Analiz etme : Toplanan veriler analiz edilerek hataya sebep olan nedenler araştırılır.
- Geliştirme : Sorun için kalıcı bir çözüm bulunarak süreç geliştirilir.
- Kontrol etme : Sorun giderildikten sonra doğru prosedürler yazılarak proje kapatılır.
Ölçme, hedef
belirleme ve şirket kültürünü değiştirme, Altı Sigma'yı uygulamak için gerekli
araçlardır. Fakat bu yöntemin başarıya ulaşmasının sırrı, öncelikle sistemin
esnek bir yapıya sahip olması ve her firmaya ve sürece farklı olarak
uygulanmasıdır. DMAIC sürecinin en önemli faydaları aşağıda 7 madde halinde
özetlenmiştir:
1.Sorunun
ölçülmesi: Sorun, tahmin yöntemi ile değil, toplanan veriler doğrultusunda
belirlenen gerçekler doğrultusunda ortaya konulmaktadır.2.Müşteri odaklılık: Süreç içindeki maliyetler düşürülmek istense bile dış müşteriler firma için çok önemlidir.
3.Ana sebebin tanımlanması: Soruna sebep olan hataların ve olayların gerçekler doğrultusunda ispat edilmesi gereklidir.
4. Eski alışkanlıkların sona erdirilmesi: Eski yöntemlerde olduğu gibi hatalı kısmın düzeltilmesi yerine, tüm süreç gözden geçirilmekte ve düzeltilmektedir.
5. Risk yönetimi: Altı Sigma yönteminde sonuçların test edilmesi ve iyileştirilmesi esastır.
6. Sonuçların ölçülmesi: Faaliyetlerin gerçek yansımaları takip edilir ve ölçülerek iyileştirme öncesi ve sonrası sağlanan fayda ortaya konur.
7. Sürekli değişiklik: Yapılan değişikliklerin işe yaramaması halinde, derhal yeni değişiklikler uygulamaya konur.
Altı Sigma yönteminin uygulanabildiği konulardan bazıları aşağıda belirtilmiştir.
· Maliyetlerin düşürülmesi
· Verimliliğin arttırılması
· Pazar payının arttırılması
· Hataların azaltılması
· Firma kültürünün değişimi
· Üretimin ve hizmetin iyileştirilmesi
Bu yöntemi kullanan firmalar sadece en kaliteli ürünü üretmekle kalmaz, sistemin en etkin şekilde çalışmasını da sağlarlar. Bu sistemin içine satın alma, üretim, müşteri hizmetleri, satış ve satış sonrası hizmetler de dahildir.
Satın alma, müşteri hizmetleri gibi üretim dışı süreçlerde ise hedef, bir iş için harcanan zamanı azaltmak, müşteriye en kısa sürede cevap verebilmek ve gerekli malzemeyi kısa sürede ve eksiksiz olarak sağlamaktır.
İşletme içinde Altı Sigma yöntemi, stratejik planlamadan, operasyonlar ve müşteri hizmetlerine kadar birçok farklı faaliyet alanında uygulanabilir. Ayrıca tüm işletme için uygulanabileceği gibi sadece bölümler dahilinde de çalışmalar yapmak mümkün olmaktadır.
1.6.Altı Sigma’da Kapalı Çevrim
Altı Sigma için insanlar ve onların bilgileri kuşkusuz çok önemlidir. Bilgi olmadığı sürece yapmış olduğumuz çalışmanın bir sonuca varması imkansızdır. En önemli zaaflarımızdan bir tanesi ne bilmediğimizi bilmememizdir. Neyi bilmediğimizi bilmiyorsak, herhangi bir çaba göstermemiz de gereksizdir. Tüm kapıları açacak, dönüşüm yaptıracak ve gelişmemizi sağlayacak olan anahtar kelime "bilgi"dir.
Altı sigma yöntemi bir kapalı çevrim sistemi yaratmayı amaçlar. Bu da kendi kendini kontrol anlamına gelmektedir. Aşağıdaki şekilde bir firmanın y ve akış diyagramı gösterilmektedir. En sol tarafta organizasyonun veya firmanın girdileri verilmektedir. Ortadaki bölümde organizasyon ve süreç gösterilmekte, en sağda ise firmanın çıktıları belirtilmektedir. Bu sistemi matematiksel olarak tanımlayacak olursak X'leri ve Y'leri kullanmamız gerekir. X'ler girdileri, akış diyagramındaki değişkenle çeşitlilikleri; Y'ler ise yapılan işin değerlendirmesini göstermektedir. Matematiksel olarak ifade edildiğinde ise Y = f(X) olarak ortaya çıkmaktadır. Buradan, "değişiklikler ve çeşitlilik çıktılarımızı etkilemektedir." sonucuna varabiliriz.
Şekil 2.1 Organizasyon/Süreç
Kapalı bir sistem
oluşturmak sanıldığı kadar kolay olmamaktadır. X'ler değişkenler ile
çeşitliliğin, sonuç veya Y üzerinde çok fazla etkisi bulunmaktadır.
Altı Sigma
uygulayan firmalarda X ve Y'ler çok yaygın olarak kullanılmaktadır.
- Stratejik amaca ulaşmak için gerekli hareketler
- Yapılan işin kalitesi
- Müşteri
memnuniyetini etkileyen faktörler
- Süreç
değişkenleri
- Süreç için
gerekli girdilerin kalitesi
Y'nin anlamı
- Stratejik amaç
- Müşteri
istekleri
- Karlılık
- Müşteri
memnuniyeti
- Genel işin
performansı
1.7. Altı Sigma Yöntemi'nde Eğitim
Firma içinde
yapılan bir işin başarısı, çalışanların kabiliyetleri ve almış oldukları
eğitimler doğrultusunda artmakta veya azalmaktadır. Bu sebeple eğitim Altı
Sigma yönteminde çok önemlidir.
Altı Sigma
yöntemi kendi içinde üç farklı seviyeyi içermektedir. En üst seviyede usta
siyah kuşak sahipleri, altında siyah kuşak ve yeşil kuşak sahipleri
bulunmaktadır. Yaptıkları işler farklı olduğundan her seviye için farklı
eğitimler verilmektedir. Altı Sigma çalışmasına başlamadan önce her üç
seviyenin de eğitimlerinin tamamlanması gerekmektedir. Bu, proje ile çalışan
kişilerin bir sorunla karşılaşmaları durumunda sorunları ortadan kaldırabilecek
kişilerin bilinmesi açısından önemlidir. Her seviyede, istatistik, sorun çözümü
ve yönetim konularında gerekli eğitimler verilmektedir. Doğal olarak, yeşil
kuşak sahibi kişiler ile siyah kuşak, siyah kuşak ile usta siyah kuşaklara
arasında eğitim farklılıkları vardır. Fakat, temel eğitimler her üç bölüme de verilmektedir.
Kara kuşak
sahipleri, dört hafta boyunca istatistik ve yönetim derslerinden oluşan
eğitimden geçerler. Dört haftalık bu eğitim, birbiri peşi sıra yapılmaz. Her
bir haftalık eğitimden sonra 3 hafta süre ile bir proje üzerinde çalışılır ve
bu süreç dört ay boyunca devam eder.
Yeşil kuşak ise,
bir haftalık istatistik, sorun çözümü ve yönetim temel eğitimi sürecinden sonra
bir projeye liderlik edilmesini öngörür.
1.8. Altı Sigma da Roller ve Sorumluluklar
Altı Sigma’nın başarısı herkesin oynayacağı rolün çok iyi belirlenmesine
bağlıdır.Bu nedenle Altı sigma organizasyonlarında tüm çalışanlara aldıkları
eğitimlere göre unvanlar, yetki ve sorumluluklar verilir.Bu unvanlar Altı
Sigma’nın uygulandığı organizasyonların yapısı , uygulamanın kapsamı ve
projelerin türüne bağlı olarak değişebilir. Bu rollerin bir kısmı Uzakdoğu
savaş tekniği olan karateden gelmektedir.
Üst Kalite Konseyi
Altı Sigma’da projeler
organizasyonun orta kademesinde bulunan Kara kuşaklar tarafından yürütülür. Fakat
üst yönetim bu projeleri yeteri kadar desteklemez ise hiçbir sonuç elde
edilemez.
Bu nedenle büyük çaplı işletmelerde
bir üst kalite konseyi oluşturulur.bu konseyin görevleri şöyle sıralanmaktadır.
- Altı Sigma uygulamalarının kapsamını belirlemek,
- Altı Sigma
Organizasyonunu ve bu organizasyonda yer alan kişilerin yetki ve
sorumluluklarını belirlemek,
- Altı Sigma
uygulamalarının kapsamını değişen koşullara göre genişletmek,
- Altı Sigma projeleri için
gerekli kaynakları sağlamak, proje takımlarının karşılaştığı büyük
problemleri çözümlemek,
- Altı Sigma projelerini
takip etmek ve gerekli durularda müdahalelerde bulunmak,
- Elde edilen olumlu
sonuçlar ve iyi uygulamaların tüm şirkette uygulanmasını sağlamak,
şeklinde
özetlenebilir.
Yönetim
Temsilcisi
Altı Sigma
organizasyonu üst yönetimden etkili bir lider tarafından yönetilmelidir.
Yönetim temsilcisi üst yönetim adına karar verebilmektedir. Uygulamada çıkan
sorunlara anında müdahale edilebilir.
Temsilsinin başlıca görevleri;
- Altı Sigma eğitim planlarını hazırlamak ve eğitimin
plana uygun olarak devamını sağlamak,
- Gerektiğinde Altı Sigma konusunda eğitim kuruluşları, danışmanlık
şirketleri ve diğer ilgili
kuruluşlardan yardım almak,
- Altı Sigma konusunda yardım isteyen
kuruluşları yanıtlamak,
- Proje seçimi ve takımların oluşturulmasında kalite
şampiyonlarına yardımcı olmak,
- Belirlenen projeleri ve bu projeler için
oluşturulan takımları onaylamak,
- Takımların ihtiyaçlarını değerlendirmek, uygun
gördüklerinden yetkisi dahilinde olanları tedarik etmek, yetkisini
aşanları üst kalite konseyine teklif etmek,
- Kalite şampiyonlarına her konuda destek olmak,
- Tüm iyileştirme projelerini takip etmek ve elde
edilen sonuçları üst kalite konseyine sunmak ,
şeklinde
özetlenebilir.
Kalite Şampiyonu
İyileştirme
projelerini üst kalite konseyi adına gözlemleyen kişilerdir. Altı Sigma
takımlarını, toplam kalite yönetiminin çemberlerinden ayıran temel fak da
buradır. Kalite çemberlerinde iyileştirme konularının seçimi ve projelerinin
yönetilmesi tamamen çember üyelerinin sorumluluğundadır. Altı Sigma’ da ise
yönlendirmeler söz konusudur. Bu yönlendirmeler takımların insiyatiflerine ve
yaratıcılıklarına zarar vermemeli fakat
işletme amaçlarına doğrudan katkı sağlamayan projelerle zaman harcamalarını
önlemelidir.
Kalite
şampiyonunun başlıca görevleri;
- iyileştirme projelerinin işletme amaçlarıyla uyumlu
olmasını sağlamak
- iyileştirme takımlarının kaynak ihtiyaçlarını
yönetim temsilcisine bildirmek
- iyileştirme takımları arasında koordineyi sağlamak
- hızını yitiren çalışmalara müdahale etmek
- gerektiğinde kapsam değişikliği veya yeni personel
görevlendirilmesi gibi tedbirler almak
- iyileştirme projelerinin tamamlanma sürelerini
belirlemek
- iyileştirme projelerinin konu ve kapsam
değişikliklerini onaylamak
şeklinde özetlenebilir.
Uzman Kara Kuşak
Altı Sigma ile
ilgili her konuda en üst düzey teknik bilgiye sahip olan uzmandır. Uzman kara
kuşağın başlıca görevleri şunlardır;
- İyileştirme takımlarına özellikle istatistik
yöntemlerin seçimi ve kullanımı ile ilgili her konuda teknik destek sağlamak
- Kalite şampiyonlarına projelerinin tamamlanma
sürelerinin belirlenmesinde yardımcı olmak
- İyileştirme projelerinden elde edilen sonuçları
yönetim temsilcisi için bir araya getirmek ve özetlemek
- Altı Sigma konusunda eğitim vermek
- Çalışanları
bilgilendirmek ve Altı Sigmanın organizasyon içerisinde benimsenmesini
sağlamaktır.
Kara Kuşak
İyileştirme
takımın lideridir. İyileştirme projelerinin seçimi, devam ettirilmesi ve proje
sonuçlarından birinci derecede sorumludur. Kara kuşak görevini yürüten kişi gerçek
görevini proje tamamlanıncaya kadar başka birine devreder. Proje bitiminde aynı
göreve devam edebilir veya daha üst bir göreve terfi edebilir. Kara kuşaklar,
Altı Sigma araçlarını etkin biçimde kullanarak işletme sorunlarını hızlı ve
kalıcı çözebilecek donanımda olmalıdırlar. Bunun için kara kuşaklar, uzman kara
kuşak yada dış eğitim kuruluşları tarafından ortalama dört ay süreyle eğitime
tabi tutulurlar.
Kara kuşakların
başlıca görevleri;
·
iyileştirme projesini belirleyerek kalite
şampiyonuna teklif etmek
·
iyileştirme projelerinin konu ve kapsam
değişikliklerini kalite şampiyonuna teklif etmek
·
takım üyelerini belirlemek yada belirlenmesinde
kalite şampiyonuna yardımcı olmak
·
takım üyeleri arasında görev dağılımını yapmak
·
iyileştirme projesini yönetmek ve projenin
zamanında bitmesini sağlamak
·
bilgi ve kaynak ihtiyacını belirlemek ve bu talepleri kalite şampiyonuna bildirmek
·
takım üyelerine Altı Sigma araçlarının
kullanımını ve proje görevlerinin yerine getirilmesi sırasında teknik destek
sağlamak,
şeklinde
özetlenebilir.
Yeşil Kuşak
İyileştirme
takımı üyelerine verilen isimdir. Yeşil kuşakların temel ölçüm ve analiz
yöntemlerini iyi derecede bilmeleri ve bilgisayar yazılımları yardımı ile
analizleri yapabilecek durumda olmaları gerekir. Bu sebeple yeşil kuşaklar
proje takımları belirlendikten sonra iki hafta eğitim görürler.
Yeşil
kuşak sahiplerine göre teknik ve istatistik yöntemler konusunda daha çok
bilgisi olan ve bir projeye yöneticilik yapabilecek kişilerdir. Bu görevi
üstlenmiş kişiler tüm zamanlarında kritik değişiklik fırsatlarını ortaya
çıkartmak ve bu değişikler ile sonuca ulaşmak için çalışırlar. Takımların
başarıya ulaşmasında çok büyük rolleri vardır.
Usta Siyah Kuşak sahipleri
Tüm zamanlarını
Altı Sigma yöntemleri ve bu yöntemlerin uygulanması ile geçiren kişilerdir.
Altı sigma faaliyetlerinin koordinasyonundan ve projelerin başarıya
ulaşmasından sorumlu kişilerdir. Siyah kuşak sahibi kişilere yol gösterici
olurlar. Aynı zamanda Usta Siyah kuşak sahipleri Siyah kuşak adaylarına Altı Sigma
eğitimi verirler.
Şampiyonlar
Orta kademe ve
üst kademe yöneticileri arasından seçilirler. Yürütülen projedeki ihtiyaçların
karşılanmasında ve engellerin kaldırılmasında görev alırlar. Şampiyonlar
vakitlerinin ve enerjilerinin tamamını projeye ayırmazlar ancak projenin
bitirilmesi için ellerinden gelenin en fazlasını yapmaları beklenmektedir.
Ekip Üyeleri
Yeşil ve siyah
kuşak projelerinde görev alırlar. Projenin hedefine ulaşabilmesi için kendi
sorumluluk alanları dahilinde projeye destek olurlar. Ekip üyelerinden, proje
sonuçlandıktan sonra, Altı Sigma araçlarını normal işlerinin bir parçası olarak
kullanmaya devam etmeleri istenir.
1.9. Altı Sigma'nın
Faydaları
Uygulaması
oldukça zor olan bir sistemin uluslararası firmalar çapında kabul görmesinin
sebepleri araştırıldığında, ilk fark edilen konu, bu sistemin firmalara
sağladığı faydaların ilk yatırım maliyetinin çok üzerinde olmasıdır.
Küreselleşen dünya şartlarında ürünü ve/veya hizmeti en hızlı, en ucuz ve
müşteri isteklerini en iyi karşılayacak şekilde sunabilen firmalar hayatta
kalacaktır. Bu nedenle, firmalar maliyetlerini düşürmek zorundadır. Maliyetleri
azaltmak için çalışanları işten çıkartmak ise doğru bir çözüm değildir. En iyi
çözüm firmanın işleyişini yeniden yapılandırmak ve verimliliği arttırmaktır.
Doğru yapılandırma sonucunda, belirli bir işi yapmak için gerekli insan sayısı
kendiliğinden azalacaktır.
Altı Sigma
yöntemi, oluşturduğu "kapalı çevrim" sayesinde sürekli olarak daha
iyi olmayı hedefleyen bir temel oluşturmakta ve bu kültürü firma içinde
yapılandırmaktadır.
Boyutları ne
olursa olsun, bir firmanın çalışanlarının tamamının aynı performansa sahip
olması oldukça zordur. Her bölümün ve çalışanlarının kendi hedefleri ve bu
hedeflere ulaşmak için geliştirdikleri kendi yöntemleri vardır. Altı Sigma
yöntemi, performans açısından herkesin hayal edebileceği mükemmel noktaya
yaklaşmayı hedeflemektedir. Bu durumda müşteri isteklerini anlayabilen firma
çalışanları için "kusursuz" bir çalışma sergilemek zor olmamaktadır.
Müşteri odaklı firma
olabilmek, Altı Sigma yönteminin kalbini oluşturmaktadır. Müşteri isteklerini
anlayabilmek ve bu istekleri karlı olarak karşılayabilmek çok
önemlidir.Kullanılan araçlar ve fikirler sayesinde sadece firmanın performansı
değil, gelişimi de hızla artmaktadır.
1.10. Altı Sigma'nın Hizmet
Organizasyonlarında Uygulanması
Altı Sigma
yöntemi uygulamada üretim ve hizmet sektörleri diye ikiye ayrılmamaktadır. Bu
yöntem her iki alanda da uygulanabilmektedir. Fakat, üretim ve hizmet
sektörleri birbirinden farklı özellikler göstermektedir. Üretim sektöründe
üretim adetleri, verimlilik, teknik özellikler, hatalar, hataların nedenleri,
değişiklikler; hizmet sektöründe ise finansal sonuçlar, cevap verme süresi,
hizmetin hızı ve müşteri memnuniyeti ölçülmektedir. Her iki sektörde ortak
teknikler kullanıldığı gibi tamamen farklı teknikler de kullanılabilmektedir.
Hizmet
sektöründe çalışan insanların iş akışlarını fark etmeleri çok kolay
olmamaktadır. Bunun sebebi, işlerin çok içice geçmiş olmasıdır. Firma içinde
yapılan işler belli bir prosedüre göre yapılmaktadır.
Önemli olan bu
prosedürlerin Altı Sigma tarafından nasıl geliştirileceğidir. Prosedür ve iş
akışlarını geliştirmek ve üretim akışında değişiklik yapmak, elde edilecek
sonuçlar ileride ciddi sıkıntılara yol açabileceğinden, daha fazla dikkat
gerektirmektedir.
Hizmet süreçlerinde ise üretime göre daha fazla düzeltilecek faaliyet
bulunmaktadır. Üretimden farklı olarak, basit prosedürler ve özellikle
insanların alışkanlıklarına yönelik olan süreçler daha hızlı değiştirilebilmektedir.
Hizmete yönelik yapılan Altı Sigma çalışmalarında en zor konu ise gerekli
verilere ulaşmak ve bunları bir araya getirmektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder