CTQ(KRİTİK KALİTE
KARAKTERİSTİKLERİ AĞACI)
CTQ ağacı müşteri taleplerini daha kolay ölçülebilir
isteklere dönüştürmek için kullanılır. CTQ ağacı altı sigma metodolojisinde
sıklıkla kullanılmaktadır. CTQ ağaçları müşterilerin isteklerinden türetilir.
CTQ parametreleri türetilirken bu parametrelere müşteri memnuniyeti de
eklenebilmektedir.
CTQ kriterleri, müşteri memnuniyeti ile buluşan,
ilgilenilen ürün veya sürecin performans standartlarını ve spesifikasyon
sınırlarını belirlememize yardımcı olacak olan ölçülebilir karaktaristikleri
bulmak adına anahtar niteliği taşımaktadır. Geliştirmeleri ve dizayn
çalışmalarını müşteri talepleri doğrultusunda hizaya sokar.
CTQ, içi veya dış müşteriler tarafından belirlenmiş olan
ürün veya hizmetin karakteristiklerini belirler. Bu karakteristikler, ürün veya
hizmet ile ilgili spesifikasyon sınırlarının alt ve üst sınırlarını belirlemede
yardımcı olacağı gibi ürün veya hizmet ile ilgili olan diğer faktörlerinde
belirlenmesinde önemli rol oynar. CTQ genellikle müşteri kanadından alınan
nitel(soyut) istekleri dönüştürerek uygulanabilir sayısal iş
spesifikasyonlarını belirlemelidir. Ayrıca CTQ tüm mevcut taleplerin
tanımlandığından emin olarak yoluna devam etmek zorundadır.
CTQ ağacına bir örnek;
CTQ Metodolojisi
CTQ ağacını oluşturmak 5 adımda
özetlenebilir;
- Adım
     1 (Müşterinin anahtar taleplerini tanımlama) : Takım öncelikle
     müşterilerin ürün yada hizmet için belirttiği anahtar talepleri belirler.
     Bu işlem genellikle karşılıklı tartışılarak gerçekleştirilir.bu işlem ana
     terimlerden yola çıkarak müşterilere iyi hizmet vermek adına her kritik
     değer üzerinde önemle durularak gerçekleştirilir.
- Adım
     2 (Müşteri için en çok önem arz eden talepleri belirleme) : Takım birinci
     adımda belirlenen müşteri talepleri arasından müşterilerin en fazla
     istediği talepleri karşılayabilmek için iki veya üç adet talebi
     belirlemelidir. İyi bir müşteri servisinin gereği olarak ilgili ürün
     hakkında geniş bilgiye sahip olan uzman personel tarafından müşterilerin
     istekleri telefonla hızlı bir şekilde cevap bulmalıdır.
- Adım
     3 ( Müşteriler için ikincil derecede önem arz eden talepleri belirleme ) :
     bu adımda takım ikinci adımda belirlenen talep ve istekleri çözüme
     ulaştırmak için iki yada üç adet gereksinimi ve talebi belirlemelidir.
     Telefonlara hızlı cevap için iki adet çağrı sesi baz alınabilir ve iyi bir
     müşteri hizmeti için telefona cevap veren personel kendisine gelen
     çağrıların en az %90 oranında cevap verebilmeli diğer kalan kısmını ise
     uzman kişilere telefonu aktararak çözüme ulaştırmalıdır.
- Adım
     4 ( Ölçülebilir gereksinimlere ulaşınca durma ) : bu adım, takım üyeleri
     ölçülebilir gereksinimlere ulaşınca geçerli olmaktadır. Eğer gereksinimler
     ve istekler tamamen ölçülebilir bir platforma taşınmışsa takım süreç
     tanımlama gereksinimleri üzerinde durabilir.
- Adım
     5 ( En son gereksinimleri müşteriler ile beraber kontrol etme ) : bu adım
     CTQ ağacı üzerindeki tüm müşteri taleplerinin dikkate alındıktan sonra
     meydana gelen en son adımdır ve kesin ölçülebilir değerler üzerinden tüm müşteri
     taleplerinin değerlendirilmesinin bittiğini gösteren kısımdır. Tüm
     gereksinim ve talepler müşteriler ile beraber kontrol edilmelidir.
CTQ ağacı müşterilerin sözlü
isteklerini ürün ve hizmetin işletme için faydalı olması adına ölçülebilir
gereksinim ve isteklere dönüştürmektedir. CTQ ağacını kullanmamızın sebepleri
şunlardır;
- Tüm
     müşterilerin talep ve isteklerini daha özel olarak CTQ gereksinimlerine
     dönüştürür.
- Taleplerin
     değişik bakış açıları ile tanımlandığından emin olunur,
- Takıma
     detaylandırılmış özelliklerin daha üst seviyelerinde hareket imkanı
     sunarak gelişimi destekler.
CTQ Ağacını Kurmanın Gerektiği Durumlar
İmalat süreçlerinde, gerekli spesifikasyonların karşılanması için
mekanik ve teknik gereksinimlerin artış göstermesi, yada müşteri memnuniyetinin
düşüş eğilimi gösterdiği zamanlarda müşterilerin isteklerinin spesifik
sınırlarını ele almak için kullanılır. Sonuç olarak yukarıda sözü edilen beş
adım uygulandığı zaman mevcudiyet tanımlanmış olmakla beraber müşteri istekleri
de ele alınmış, anlaşılmış ve yol haritası çizilmiş olarak işletme yararına
kullanıma hazır hale gelmektedir.

 
 
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder