EFQM MÜKEMMELLİK MODELİ
Avrupa Kalite Yönetimi Vakfı
tarafından geliştirilen, kuruluşların, büyüklüğü, yapısı ve sektörü ne olursa
olsun yönetim sistemlerini geliştirmelerini sağlayan pratik ve kolay bir
sistemdir. Etkin bir yönetim sistemi geliştirme aracıdır.
Bu model firmaların kendilerine
öz değerlendirmelerini sağlayan bir sistem bütünüdür. Kuruluşların
işleyişlerini daha mükemmel hale getirmek amacı ile iyi yönde ilerleyip
ilerlemediklerini, kuvvetli yönler ve iyileştirmeye açık alanları sistematik
inceleyerek uygun çözüm yöntemleri arayan öz değerlendirme yöntemidir.
EFQM kuruluşların yapılarını
şeffaflaştıran,Yürütülen iyileştirmelerin ve faaliyetlerdeki tekrarların azaltılarak verimliliğe katkıda bulunan
Kuruluş içerisindeki tüm birimler tarafından Yönetim desteği ile bütünleşerek uygulanan,
Etkin öz değerlendirme ve iyileşme sağlayan bir araçtır.
SONUÇ
ODAKLILIK: Kurum içerisindeki ve dışındaki tüm paydaşları ilgilendirilen
sonuçların üzerine önem ile ve tanımlı sistematik şekilde odaklanmak demektir.
Sonuçlar paydaşlara fayda sağlamalı ve onların istekleri doğrultusunda kuruma
fayda sağlayacak şekilde tanımlanmalıdır.
MÜŞTERİ
ODAKLILIK: Kurumunuzun işleyişini sağlayan ve kar etmeniz sonucunda sizleri
ulaştıran müşterilerinizin para vermek istediği çıktılarınızdır. Bu çıktıları
oluşturan faaliyetleriniz de katma değer yaratan faaliyetlerinizdir.
Dolayısıyla şimdiki ve gelecekteki müşterilerinize yönelik olan işlevlerinizi
tamamen müşteri odaklı tasarlamak zorundasınız. Sürdürülebilir müşteri değeri
oluşturmak için müşterilerinizin sesine kulak vermelisiniz.
LİDERLİK: Kurum
içerisinde hem şahsi hem de kurum içerisindeki şahsiyeti ile çalışanlarına
örnek olan, tutarlı amaçlarla bu amaçlara ulaşmak için organizasyonunu
yöneltebilen liderler olmadıkça kurumunuzda mükemmelliğe giden anahtarları
oluşturmakta zorluk çekeceksiniz.
SÜREÇLERLE VE
VERİLERLE YÖNETİM: Kurum içerisindeki faaliyetleri fonksiyon ve müşterilerine
ulaşma alanlarına göre sistematize eden işletmeler sonrasında süreçlerindeki
performansları, riskleri ve süreçlerinin etkililiğini ölçmek, kontrol etmek,
iyileştirmek durumundadırlar. Bu işlevlerin hepsini de süreç yapıları ile
bütünleşik veri yönetimi ile yapabilirler. Dolayısıyla etkin süreç
tanımlamalarını, sınıflandırma ve analizlerini tamamlayarak süreçlerden en
doğru ve karar vermek için faydalı verileri elde edebilecek sistemler her kurum
için özel olacak şekilde kurgulanmalıdır.
ÇALIŞANLARIN
EĞİTİM VE KATILIMI: Etkili insan kaynakları yönetim sistemini kurum içerisinde
geliştirerek çalışanların şimdiki ve gelecekte sahip olması gereken yeterlilik
ve yetkinliklerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Böylelikle sürekli gelişim ve
mükemmelliğe giden yolda çalışanların katılımının sağlanacağı yetki,
sorumluluk, güven ve ekip bilincinin organizasyon içerisinde yaşamasını
sağlamak elzemdir.
SÜREKLİ ÖĞRENME
– GELİŞİM – İYİLEŞTİRME: Karşılıklı güven, yetki ve sorumluluk dahilinde
çalışanlarınızın sürekli olarak kendi ile ilgili gelişim alanlarını
belirleyerek onların kendileri ile ilgili sıçramalarını gerçekleştirmelerine
olanak tanımakla birlikte, kurumunuz içerisinde yaşayan ve ilerleyen
iyileştirme faaliyetleri ile çalışanlarınızı yaşayan organizma olan
işletmelerinize adapte etmek gerekmektedir. Böylece mükemmelliğe giden yolda
büyük bir adımı da atmış olacaksınız. Ancak burada çalışanlarınıza yönelik
ödül, prim, sosyal yaşantılarını iyileştirecek övgüler vb. sistemi de
geliştirmek zorunda olduğunuzu unutmayın. Bunun yanında dış dünyadaki
değişimler ve değişiklikleri de takip ederek yenilik yani farklılık alanlarını
da gözlemlemek gereklidir.
ETKİN İŞBİRLİĞİ
OLUŞTURMA: Zamanımızda kullanılan etkin işbirlikleri ile kurumlar karşılıklı
fayda sağlayabilecekleri alanlarda ortaklık yapısı ve işlerinde paylaşımı
gerçekleştirebilmektedirler. Gerek iç gerekse dış kaynaklı işbirlikleri ile
kurumlar kendi işleyiş ve kazançlarını faydalı şekilde kullanabilmektedir.
Gerek bilgi, gerek eleman gerekse finansal alanlarda işbirlikleri etkili ve
güven odaklı konsensuslardan destek alarak rekabeti bir adım önüne şirketleri
taşımaktadır.
KURUMSAL VE SOSYAL SORUMLULUK: Bir kurumun sorumlu
olduğu sistem sadece kendi yapısı ile sınırlı değildir elbette. Sonuçta
içerisinde bulunduğu sosyal yapının da bir öğesidir. Bu bir öğe olmanın verdiği
sorumluluk kısmını da kurumlar ilgi alanları içerisine almalıdırlar. İşe alma
aşamalarında, çevre ile ilgili hususlarda, diğer çevresel ve sosyal projelerde
kurum varlığını sosyalleştirmeli ve üzerine düşen faaliyetleri
gerçekleştirmelidir. Dış paydaşlar ile en mükemmel buluşmanın sağlanabileceği
alan da bu başlık altında yatmaktadır.Yukarıdaki model üzerinde yer alan her faaliyet alanı için belirlenmiş ana ve alt bileşenleri EFQM metodolojisi aşağıdaki şekilde tanımlamaktadır.
1.
LİDERLİK
Liderler kuruma
vizyon veren ve üzerine misyon yükleyen kişidir. Bunu yaparken de ekibine
liderlik ederek onların çalışmalarını içten gelen duyguları ile (sadece para
değil) yöneltme becerisine sahip olan kişidir. Kuruma ait değerleri, örgütleri
ve bunların arasındaki ilişki ile iletişimi sağlayan kişi demektir.
Çalışanlarına değişimlerin gerçekleşebileceğini cesaret ve yenilikçi
anlayışlarını kaybetmemelerini öğütleyen ve özümseten kişidir lider. Liderliğin
alt kriterleri ise;
1a – Liderler
kuruluşun vizyon ve misyonunu oluştururlar ve bir mükemmellik kültürünü kuruma
kazandırırlar.
1b – Bir
kuruluştaki yönetim sistemini tasarlarlar, bu sistemi uygulayarak ve
uygulatarak yaşatırlar. Ayrıca sistemin sürekli iyileştirilmesine yönelik
çalışmalarda rol alarak rol modeli olarak görev yaparlar.
1c –
Müşterilerle, işbirliği içinde olunan kuruluşlarla ve toplum temsilcileri,
bürokrasi ile yakın iletişim ve ilişki içerisinde bulunurlar. (İç sistemlerini
iyi tasarlayamazlarsa bu maddedeki yükümlülüklerini gerçekleştirecek zaman
bulamazlar)1d – Mükemmellik kültürünü çalışanları ile birleştirip bütünleştirerek sağlam zemine oturturlar.
1e – Kurumun zaman, zemin, dış etkenler karşısında ihtiyacı olduğu değişimleri belirler ve bu değişime aktif katılarak öncülük ederler.
Yukarıdaki alt
kriterlerin ilişki diyagramı da şu şekildedir;
2.
POLİTİKA VE STRATEJİ
Mükemmelliğe
ulaşmak isteyen kuruluşlar mutlaka içinde bulundukları Pazar yapısını, sektör
dinamiklerine ve rekabet durumlarına dayalı olarak stratejileri kendi
sürdürülebilir kazançlarının devamlılığı için ayrıntılı olarak
tanımlamalıdırlar. Bu stratejilerin alt başlıkları olan politika ve amaçlarını
da süreçleri ile bütünleştirerek sistematik yolları belirleyerek tanımladıkları
vizyonu ve misyonu gerçekleştirecek yapıları tasarlarlar. Strateji ve politikaların
alt kriterleri ise;
2a – Politika
ve strateji tanımlamaları ancak ve ancak iç-dış paydaşların mevcutta ve
gelecekte yer alan beklenti ve taleplerine göre yapılmalıdır.2b – Performans ölçüm sistemi, araştırma, öğrenme faaliyetleri ve dış faaliyetlerden elde edilen bilgileri temel alarak strateji ve politikalar tanımlanmalıdır.
2c – Politika ve stratejiler oluşturulunca tamamlanmaz periyodik gözden geçirme ve devamlı güncelleştirilerek kuruma yön verilmesi sağlanmalıdır.
2d – Politika ve stratejilerin duyurulması ve sistemin iç kısmındaki paydaşlara kilit(temel) süreçler vasıtası ile gerçekleştirilmelidir.
Yukarıdaki alt kriterlerin ilişki diyagramı da şu şekildedir;
3.
ÇALIŞANLAR
Mükemmelliğe
doğru ilerleyen kuruluşlar çalışılanlarının sahip olduğu bilgi ve birikimleri
kurumun sermayesi haline dönüştürmeyi başarırlar. Yani kişisel entelektüel
bilgi ve birikimleri entelektüel sermaye haline getirmektedirler. Tüm
çalışanlara adil ve eşit davranılarak kurumun çalışanlara ve çalışanların da
kuruma olan güvenleri yetkilendirme, sorumluluk paylaşımı ile
pekiştirilmelidir. Çalışanların motive olmaları sağlatılarak onların sürekli
katılımlarının kuruma kazandırılması amaçlanmalıdır. Çalışanlar kriterinin alt
kiriterleri;3a – İnsan Kaynakları profesyonelce planlanır, yönetilir ve iyileştirilir(entelektüel ve yetkinlik anlamında)
3b – Çalışanların bilgi birikimleri ve yetkinlikleri tanımlanarak, bu tanımlamalar sürekli geliştirilerek sürdürülebilirliğini sağlayacak sistemler kurgulanır.
3c –
Çalışanların katılımı ve yetkilendirilmesi sağlanır.
3d – Çalışanlar
ile kuruluş arasındaki diyalog ve iletişim üst seviyede tutulmalıdır.
3e – Çalışanlar
takdir edilerek, tanınmaları sağlanarak her birisi için sürekli gözetimler
yapılır, değerlendirilir.
Yukarıdaki alt
kriterlerin ilişki diyagramı da şu şekildedir;
4.
İŞBİRLİKLERİ VE KAYNAKLAR
İşlerini
mükemmelleştirmek isteyen kuruluşlar toplumun ve çevresinini şimdiki ve
gelecekteki birçok beklentisi üzerine, kendi sektörü yada faaliyet alanları ile
ilgili olarak, dengelemelidirler. Bu nedenle de stratejileri ve politikaları
ile uyumlu olarak dizayn ettikleri süreçlerini destekleyici niteliklere sahip
tedarikçiler ve iç kaynaklarını etkin planlamak zorundadırlar. Ayrıca bu planlama
içerisine iç ve dış işbirliklerini de adapte edebilirler.
4a – Kuruluş
dışı işbirliklerini yönetmek,
4b – Finans
kaynaklarını yönetmek,
4c – Öz
varlıklarını yönetmek,
4d – Teknoloji
gereksinimlerini anlayarak bunları yönetmek
4e – Bilgi ve
bilgi birikimini sağlayarak sistemi yönetmek.
Yukarıdaki alt
kriterlerin ilişki diyagramı da şu şekildedir;
5.
SÜREÇLER
Kuruluşlar
müşteri ve paydaşlarının isteklerini karşılamak ve maksimum katma değer ortaya
koymak için mutlaka politika ve stratejileri ile uyumlu iş yapış şekillerini ve
işlerin yönetim yürütme işlemlerini Süreçler bazında ele almalı ve süreçlerini
bu ilişkilere göre dizayn etmelidirler.
5a – Süreçler
sistematik olarak tasarlanır ve yönetilir
5b – Süreçler
onları ilgilendiren iç ve dış paydaşlar için daha iyi ve verimli hale
getirilmek ve kazancı artırmak adına sürekli iyileştirilir.
5c – Ürün ve
hizmetler müşterilerin beklenti ve gereksinimleri dikkate alınarak dizey edilir
ve üretilir.
5d – Ürün ve
hizmetler üretilir, sunulur ve satış sonrası servisi mutlaka sağlanır,
5e – Müşteri
ilişkileri yönetilir ve geliştirilir.
Yukarıdaki alt kriterlerin ilişki diyagramı da şu
şekildedir;
6.
MÜŞTERİLER İLE İLİGLİ SONUÇLAR
Mükemmellik
için mutlaka müşterilerimizin sesine kulak vermeliyiz. Müşterilerin istekleri
doğrultusunda ürün ve hizmetlerimizi yönlendirmeli ve bu yönlendirmelerin
etkinliği ve etkililiği üzerine tespit edici çalışmalar (anket vb…) yaparak
uygunluğun sağlanması adına da performans göstergelerini kritik önem vererek
tanımlamalarını yapmalıyız.
6a – Algılama
ölçümleri,
6b – Performans
Göstergeleri,Yukarıdaki alt kriterlerin ilişki diyagramı da şu şekildedir;
7.
ÇALIŞANLAR İLE İLGİLİ SONUÇLAR
Kuruluşlar
sadece iş sonuçlarına odaklanmakla birlikte iç paydaşlarının yani
çalışanlarının da aktif olarak kuruluş işlemlerine katılımlarını
sağlamalıdırlar. Dolayısıyla çalışanların algıları vbe yaptıkları işlerin
özverilerinin karşılıkları için etkili ölçme ve değerlendirme sistemlerini de
kendi iç dinamikleri doğrultusunda kurgulamalıdırlar.7a – Algılama ölçümleri,
7b – Performans Göstergeleri,
Yukarıdaki alt kriterlerin ilişki diyagramı da şu şekildedir;
8.
TOPLUMLA İLGİLİ SONUÇLAR
Başarılı olmaya
kararlı işletmeler toplumun kendi üzerlerindeki algılarını ve bu algılar
üzerindeki kriterler takip etmek zorundadırlar. Dolayısıyla toplumun algıları v
ebu algıları elde edecek analizleri ile birlikte yaptıkları işlerin topluma
yansıma kanallarını iyi belirlemelidirler.8a – Algılama ölçümleri,
8b – Performans Göstergeleri,
Yukarıdaki alt kriterlerin ilişki diyagramı da şu şekildedir;
9.
TEMEL PERFORMANS GÖSTERGELERİ
Strateji ve
politikalara uygun dizayn edilmiş olan süreçlerin ve süreçlerin her bir
çıktısının, müşterilerle buluşan, değerlendirme, takip, revizyon ve sürekli
iyileştirme ihtiyaçlarını o çıktılara tanımlanmış göstergeler ile
sağlanabileceği unutulmamalıdır. Bu bağlamda etkin performans takip yöntem ve
sistemleri kurgulanmalı ve uygulanmalıdır.9a – Algılama ölçümleri,
9b – Performans Göstergeleri,
Yukarıdaki alt kriterlerin ilişki diyagramı da şu şekildedir;
Mükemmellik
modeli çalışanların ekstra katılımları ile kurumun işleyişini sistematik
ağlarla ören süreçlerin sürekli iyileştirilmesi üzerine kurgulanmıştır.
Anlaşılacağı üzere ilk 5 kriter girdi olarak sonraki 4 kriter ise çıktı olarak
ele alınmıştır. Girdi kriterinde ele alınan faktörler işlerin nasıl
yapılabileceği üerine odaklı olmasına karşın sonuçlar olarak değerlendirilen
kriterler isene elde edildi sorusunun cevabını vermeye yöneliktir.
EFQM
Mükemmellik Aşamalarına ait Şema;
Ayrıca bir
diğer araştırma sonucuna göre ise küçük ölçekli işletmelerde modelin
uygulanmasındaki alınan sonuçlar ile büyük ölçekli kuruluşlarda alınan sonuçlar
arasındaki farklılıklardır. Bu araştırmaya ait verilere ilişkin grafik aşağıda
aynı 5 (hisse değeri hariç) kriter göz önünde bulundurularak ifade
edilmektedir. Bu grafikte ise sarı renkli olan göstergeler küçük ölçekli
işletmeleri simgelemektedir.
Modelin uygulanması ile sistematik değişikliklerin kurum için faydalı hale getiren birçok araştırmalar yapılmıştır. Bu araştırmalar arasından ise en fazla dikkati çeken, 1 yıl içeriisnde modeli uygulayan kuruluşlar ile uygulamayan kuruluşların yedi temel değişken göstergedeki üstünlükleridir. Bu üstünlüğe göre sonuçlanan grafiksel gösterim aşağıda yer almaktadır.
Kısa vadeli
sonuçlar tek başına değerlendirilmemelidir tabii ki. Buna göre orta vade
değerlendirilebilecek olan 3 yıllık süre içerisindeki değişimlere ait grafik
aşağıda yer almaktadır. Bu grafikten elde edilen bilgiler sistematik yaklaşım
olan EFQM modelinin etkinliğini bir kez daha kanıtlamaktadır.
Aşağıdaki grafikte de uzun vadeli olarak 5 yıllık değişime ait üstünlük oranları yer almaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder