TAGUCHİ
METODU
Taguchi, Fisher tarafından ortaya konulan ve bir sürecin
çıktısını geliştirmeye odaklanan deneysel tasarımı üzerinde durmuştur.
Fisher’ın çalışmaları tarımsal üretimde geniş hareket alanı sağlamıştır. Ancak
Taguchi, endüstriyel imalatlarda hedef olarak çıktıların ele alınması
gerektiğinin farkına varmıştır. Ayrıca kalitede bulunan üst ve alt kalite
limitlerinin imalatın üretkenliğinde ters etki yarattığını gözlemlemiştir.
Taguchi, kalite mühendisliğinin her şeyden önce çeşitli
durumlarda kalitenin maliyetini hesaplamayı öğrenmeleri gerektiğini
savunmuştur. Geleneksel olarak endüstriyel mühendislikte, kalite maliyetleri
belirli özellikler dışında olan ürünler sayısı ile yeniden işleme veya hurda
maliyetleri ile çarparak bulmaktadır. Bunun yerine Taguchi kalitenin topluma
olan maliyetini daha önemli bulmaktaydı.
Kalite kelimesinin anlamı, imalat
endüstrisinde uygulandığında özel bir anlama sahip olmamaktadır. Uzun zamandır
Amerikalı ve Avrupalı imalatçılar imalatlarında toleransın olması gerektiği
temeline bağlı kalmışlardır. Bu yaklaşım imal edilen ürünün, eğer kalite
toleransları içerisinde ise, kabul edilebilir olarak belirlenmesine sebep
olmuştur.
Taguchi’nin kaliteye olan bakış açısı,
Avrupalı ve Amerikalı ülkelerin kalite felsefelerinden oldukça büyük farklılıklar
içermektedir. Taguchi felsefesine uygun olarak Japonların uygulaması ile dizayn
aşamasında iş prensipleri üzerinde çalışmışlardır, bu dizayn minimum kayıpla yapılmalıdır,
fizibil alanda ürün optimale yakın bir değer ile üretilmiş olmaktadır. Bunun sonucu
olarak ürün kendi yaşam çevrimine uygun olarak üretilmekte ve dizayn aşamasında
müşteri memnuniyetine ulaşılmıştır. Ayrıca uzun işleme süreleri boyunca daha az
iş yenilenmesi de böylece elde edilmiş olunur.
Taguchi
felsefesi
Artan bir şekilde farkına varılmıştır ki,
ürün yada hizmetin sahip olduğu yüksek kalite müşteri memnuniyeti ile yakından
ilişkili olmakta ve işletme için hayati bir önem taşımaktadır. Ayrıca ön imalat
deneyimleri de düzgün analiz ve dizayn aşamasından sonra, ürünün kalite geliştirme
çalışmalarına ciddi katkılarının olduğu gerçeği de geniş kabul görmektedir. Bir
ürünün kalite geliştirme aşamalarında geleneksel olan ve halen geçerliliğini
sürdürmekte olan, bir yaklaşıma göre ön imalat deneyimlerinde bir seferde
yalnızca bir adet faktör üzerine yoğunlaşarak kaliteyi arttırma çalışmalarıdır.
Bu metotla mühendisler sadece bir faktörü değişen ürünün çıktılarını
inceleyebilmektedir. Bu yaklaşım maliyetli olmakla beraber gerçeklikten uzak
olmaktadır. Japonlar ilk olarak istatistiksel deney tasarımı metodunun sahip
olduğu potansiyelin farkına varmışlardır. Bu yöntem tamamı ile tek faktörlü
olan yaklaşım ile farklılık göstermektedir. Birçok faktörde aynı zamanda
meydana gelen değişimleri sistematik bir yol ile ele almaktadır.
İmalat endüstrisinde, ürün ve süreç
mühendisliği üzerine yeni gelişimler kalite kontrol teknikleri olarak
uygulamaya koymaktadırlar. Bu kalite kontrol tekniklerinin çoğunun temeli
Deming’e bağlanmaktadır. Deming ana yaklaşım olarak, imalat sürecinde
istatistiksel kontrol ile değişik kalite geliştirmeleri sağlamaktır. Ancak
Taguchi bir adım daha geriye giderek, üretimin dizayn aşamasında üretimin ve
çevrenin değişkenleri üzerinde çeşitli çalışmalar yapmakta ve bunların
etkilerini incelemektedir.
Taguchi
Felsefesinin 5 Temel Taşı;
· Ön imalatın deneysel sürecini değiştirerek, aynı anda tek faktörün değil aynı anda birçok faktörün incelenmesi gerektiğini savunmaktadır. Böylece, kalite ürünün ve sürecin içerisine yerleştirilmektedir.
· Müşteri kaybı düşük kalite standartlarından ve belirlenen hedeften doğan sapmalardan kaynaklanmaktadır. Taguchi tüm amaçları ve kalite tanımlarını değiştirerek, “spesifikasyonlara uygunluk” yaklaşımı yerine “hedefe ulaşma ve değişkenliği minimize etme” yaklaşımını savunmaktadır.
· Ürün yada hizmetin performansındaki değişkenlikler, performans karakteristikleri üzerinde etkili olan lineer olmayan faktörlerin incelenmesi ile önlenebilmektedir. Hedeften olacak herhangi bir sapma durumu düşük kaliteyi de beraberinde getirmektedir.
Taguchi’nin ana amacı, ürünün hedeften
olası sapmalarını etkileyecek olan, sürecin ve ürünün tasarımında etkili olan
kontrol edilebilir faktörlerin ve bunların seviyelerinin tanımlanması
gerektiğidir. Bu faktörlerin seviyelerinin optimal seviyelerde olması
opresayonlar esnasında çevresel koşulların da dikkate alınması ile tek düze bir
ürünün imal edilmesi imkansız olmamaktadır. Ayrıca Taguchi kötü etkileri
kaldırmak yerine kötü etkilere sebep olan faktörlerin üzerinde çalışmayı tercih
etmiştir, böylece üründe yüksek kaliteye ulaşılmış olunmaktadır.
Temel
Taguchi Kavramları
Taguchi metodolojisi tarafından verilen
kalite tanımı müşteri tabanlıdır. Taguchi kaliteyi negatif biçimde
tanımlamaktadır;
“Kalite ürünün yüklenmesinden itibaren
topluma zarar(kayıp) katmaktır.” ???
Buradaki “kayıp” müşteri memnuniyetsizliğinden
doğabilecek olan işletme itibarında meydana gelecek zarar kastedilmektedir. Bu
yaklaşım geleneksel imalatçılar tabanlı olan kalite kayıplarını yeniden işlem,
fire, garanti ve servis maliyetlerinin ölçülebilen kalite maliyetleri olarak
benimsenmesinden oldukça farklıdır. Süreç hattının en önemli parçası
müşteridir. Kaliteli ürün veya hizmet, işletmeye yeni müşteri, itibar ve artan
bir Pazar payı olarak geri dönüş sağlamalıdır. Taguchinin kalite ile ilgili
dört kavramı bulunmaktadır, bunlar;
·
Kalite başlangıçtan beri ürünün bünyesinde
olacak şekilde tasarlanmalıdır, kontrol ve eleme ile kaliteye ulaşılamaz.· Kaliteye hedeften olan sapmaların minimize edilmesi ile ulaşılır, spesifikasyonları karşılayıp karşılamamasına göre kalite belirlenemez.
· Kalite sadece ürünün performansı, özellikleri ve karakteristiklerini temel almamalıdır.
· Kalite maliyeti ürünün performans varyasyonlarının ölçülebilen bir fonksiyonu ve ölçülebilen sistem kayıpları yardımı ile bulunabilir.
Kalite kontrolde Taguchi Teknikleri;
· Beyin Fırtınası
· Dikey Diziler
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder