YARATICI SORUN ÇÖZME TEORİSİ ( TRIZ )
Çocuklar yaratıcıdır. Fakat herhangi bir
icadı gerçekleştirmek için gerekli ve yeterli bilgiye sahip değildir.
Erişkinler ise bu bilgiye sahip olmalarına rağmen doğal yaratıcılıklarını
yitirmişlerdir. Zira; okul çağından itibaren yapılan bilgi yüklemesi, üstelik
bu bilgilerin çelişkilerle dolu olması yaratıcılığı öldürmektedir.
Fransız psikolog Antoine Ribaut
yaratıcılıkla ilgili bir çalışmasında (Ribaut,1902) yaratıcılığın 18 yaşında
tepe noktasına ulaştığını ve daha sonra hayat boyunca azaldığını belirtmiştir.
Yıllar sonra Genrich Altshuller Ribaut'nun çalışmasına yanıt niteliğindeki bir
çalışmasında (Altshuller,1970); yaratıcılığın 14 yaşında tepe noktasına
ulaştığını, ancak bundan sonra yaşamın sonuna dek azaldığını söylemiştir. Daha
sonra Zlotin de 21 yaşında yaratıcılığın en düşük noktasına geldiğini
belirtmiştir, çünkü lise ve üniversite hayatı da yaratıcılığı öldürmektedir.
Tabii bu üç araştırmanın sonucu da; çalışanları 14 yaşından büyük olan
işletmeler için hayal kırıklığı yaratıcıdır (Terninko ve diğerleri,1998, s.ix).
Çağımızda ise işletmeler yaratıcı ve
yenilikçi olmak zorundadırlar(Belski; 1999,s.192). Çünkü toplam kalite
felsefesinin en önemli unsurlarından biri müşterilerin tatmin edilmesidir. Zira
insanlar değer verdikleri şeylerin sürekliliğini ve dahası yeniliği ararlar
(Russell,1998). Yenilikler ise yeni tasarımlarda kendini bulur.
Bir örgütün tasarım sürecini
geliştirmede kullanılan üç araç vardır. Bunlardan ilki Kalite Fonksiyon
Göçerimi (QFD) dir. QFD; Kalite Fonksiyon Göçerimi, bir geliştirme ekibine;
müşteri istek ve ihtiyaçlarını açıkça belirleme ve bu istek ve ihtiyaçları
karşılamak için önerilen ürün ve hizmetlerin yeteneklerini sistematik olarak
değerlendirme olanağı sağlayan yapısallaşmış bir ürün planlama ve geliştirme
yöntemidir (Cohen,1995,s11). QFD ; ürün ya da hizmet performansını etkileyen
görevleri yerine getirmek için; müşteri ihtiyaçlarını bu işlerle ilgili
çalışanlara kadar yaymaktadır(Şen ve Yenginol; 1999,s.372) . İkincisi TRIZ
(Theory of Inventive Problem Solving) dir. Aslında yenilik yepmada temel
araçlar Pugh'un kavram seçimi yöntemi (Pugh,1991) ve beyin fırtınasıyken; TRIZ
ile QFD nin bütünleşmesi ; yaratıcı ürün ve süreçlerin tasarımını daha kolay
hale getirmiştir. Üçüncüsü ise Genichi Taguchi'nin "Güçlü Tasarım"
felsefesidir. Bu felsefe; bir tasarımın kontrol edilemeyen değişkenlerden
bağımsız olarak, hedef değerlerde çalışmasını sağlayan ürün bileşeni
değerlerini belirler. Dolayısıyla bu üç yaklaşımın birlikte uygulanması;
müşteri yönlü güçlü tasarımların yapılmasını sağlar. Bir dördüncü araç ise TOC
(Theory of Constraints) dir. TRIZ fiziksel çelişkileri çözerken; TOC (Theory of
Constraints) yönetsel kısıtları çözmede kullanılmaktadır (Yenginol ve Özer;
1999).İngilizce karşılığını oluşturan sözcüklerin baş harfleri ise TIPS kısaltmasını oluşturmaktadır.
TRIZ düşüncesinin temeli; çelişkilerin,
yenilikçi çözümler üretilerek, metodolojik olarak çözümlenebilirliği
düşüncesidir. Teori üç temele dayanır (Terninko ve diğerleri, s.3):
1. İdeal tasarım (sistem)
amaçtır.
2. Çelişkiler problemi
çözmeye yardım eder.
3. Yenilikçi süreç
sistematik olarak yapılandırılabilir.
Burada
ideal sistemden kasıt: "Mekanizmanın olmadığı; fakat bu
mekanizmanın yerine getirmesi gerekli fonksiyonun bulunduğu
sistem"dir(ReVelle ve diğerleri;1998, s.125).
TRIZ'in asıl uğraştığı konu çelişkilerin çözülmesi, dolayısıyla tasarım güçlüklerinin yenilmesidir. Geliştirme takımları her zaman aşılması gereken bu türlü zıtlıklarla karşı karşıyadırlar. Altshuller çelişkiyi şöyle tanımlamıştır: "Bir sistemin bir niteliğinin ilerletilmesi ya da değerinin artırılması için yapılan bir girişimin, bir diğer sistem niteliğinin değerini düşürmesidir" (Terninko ve diğerleri; 1998, s.12). Bir maddenin aynı anda hem sıcak hem soğuk olması gerekliliği gibi (Terninko;1997,s.139).
TRIZ'in asıl uğraştığı konu çelişkilerin çözülmesi, dolayısıyla tasarım güçlüklerinin yenilmesidir. Geliştirme takımları her zaman aşılması gereken bu türlü zıtlıklarla karşı karşıyadırlar. Altshuller çelişkiyi şöyle tanımlamıştır: "Bir sistemin bir niteliğinin ilerletilmesi ya da değerinin artırılması için yapılan bir girişimin, bir diğer sistem niteliğinin değerini düşürmesidir" (Terninko ve diğerleri; 1998, s.12). Bir maddenin aynı anda hem sıcak hem soğuk olması gerekliliği gibi (Terninko;1997,s.139).
Altshuller kendi işini mucitlerin teknik
sorunlarına yaratıcı çözüler bulmak olarak değerlendirdiğinden TRIZ ortaya
çıkmıştır ve yukarıda sözü edilen bu üç temel sayesinde yenilikçiler bol meyva
vermişlerdir (Terninko;1997,s.129).
Altshuller'e göre sorunların giderilmesiyle
uğraşanlar için; kendi alanlarının dışına taşan konularla uğraşmak gerçekten
güç bir iştir. Bu nedenle sorun çözücüler genellikle bir olay karşısında
düşünürken; psikolojik olarak kendi eğitimleri ve düşünüş şekillerinin onları
yönlendirdiği tarafa yönelirler. Oysa çözüm aslında basit ve fakat düşünülmeyen
tarafta olabilir (Şekil 1). Yaratıcılık; daha önce olmayan birşey yaratmaktır.
Bu yapılırken de mevcut bir model değişikliğe uğratılır. Herhangibir yaratıda
asıl değişen bir düşünce sistemi ya da modelidir, dolayısıyla asıl mücadele
alanı bakış alanının genişletilmesidir (Wiik; 1999, s.246). Nasreddin Hoca'nın
evinin anahtarını bodrumda kaybetmesi, ancak bodrum karanlık olduğundan,
anahtarı kapının önünde araması bu duruma mizahi bir örnek oluşturmaktadır.
Altshuller'a göre "Daha çok
kullanılabilir bilgi; mucitin yaratıcı potansiyelini artırır". Altshuller
tasarımcıların bilgilerini artırmak amacıyla; belirlediği 39 mühendislik
parametresini kendi aralarında ikili çiftler haline dönüştürmüş ve her çiftin
çözümü için geliştirdiği 40 temel prensipten uygun olanlarını belirlemiş ve
böylece çelişkiler matrisi ortaya çıkmıştır.
TRIZ Sistematiği
Eğer bir tasarım takımının
spesifik bir sorunu varsa; bu sorun önce standart bir sorunla
eşleştirilecektir. Altshuller'in oluşturduğu "çelişkiler matrisi"nde;
satırlar , ilerleme sağlanan ya da değerinde artış olan parametreleri, sütunlar
ise satırdaki parametrelerin artması nedeniyle değerlerinde gerileme ya da
olumsuz yönde bir artış olan parametreleri göstermektedir . Satır ve sütunların
kesiştiği hücrelerde ise bu istenmeyen durumu çözüme ulaştırmak için 40
prensipten uygun olanların numaraları yer almaktadır. TRIZ Sistematiği
TRIZ'i uygularken; bir geliştirme takımının ilk olarak; kendi spesifik problemini standart bir problemle eşleştirmesi, diğer bir deyişle çelişkiler matrisinde ilgili hücreyi bulması gereklidir. İkinci aşama ise bu hücrede yer alan genelleştirilmiş çözümleri, yani 40 TRIZ prensibinden ilgili olanlarını spesifik bir çözüm haline dönüştürmektir (Şekil 2).
Bu durumu bir
örnekle açıklayalım (Terninko ve diğerleri; 1998, s.73): Kalça kemiği kırığı
olan bir hastanın kemiklerinin kaynamasını sağlamak amacıyla; iki kemiği
birleştiren bir platin çivi takılmıştır. Ancak çiviyi çıkartma zamanı
geldiğinde, kemik kaynarken genişlediğinden, çivi kemiğin içine iyice oturmuş
ve hareket ettirmek zorlaşmıştır. TRIZ prensipleri sayesinde çivi yerinden
çıkarılabilmiştir .
Bu durumda; kemiğin
genişlemesi, 39 parametreden biri olan "hareketsiz cismin hacmi"
parametresinde ilerleme olarak, istenmeyen sonuç ise; çiviyi yerinden çıkartmak
için gerekli "kuvvet" parametresinde artış olarak düşünülmelidir. Bu
iki parametre arasındaki çelişki; çelişkiler matrisinde gösterilmiştir (Şekil
3). Buradan da görüldüğü gibi bu çelişkinin çözümü için 2, 18 ve 37 numaralı
prensipler uygun olabilir.
Şekil 3. Çelişkiler Matrisi Kesiti
Kaynak: Terninko ve diğerleri; 1998,s.73.
Çözümde kullanılması önerilen prensipler :
Ø 2. Ayırma
Ø 18. Mekanik Titreşim ve
Ø 37. Isıl Genleşmedir.
Mekanik vibrasyon önerisi; kemiğin rezonant frekansında ultrason titreşimleriyle titreştirilerek, vidanın mikrovibrasyonlarla çıkarılmasını kapsamaktadır. Isıl genleşme ise; çivinin soğutularak çapının daraltılmasını ve bu sayede çıkmasını kolaylaştırmayı kapsamaktadır.
Standart çözümlerden özel çözümlere ulaşılmasını kolaylaştırmak için hazırlanmış çelişkiler matrisini oluşturan 39 parametre aşağıda listelenmiştir.
Altshuller'in 39 parametresi:
1. Hareketli cismin ağırlığı
2. Hareketsiz cismin ağırlığı
3. Hareketli cismin uzunluğu
4. Hareketsiz cismin uzunluğu
5. Hareketli cismin alanı
6. Hareketsiz cismin alanı
7. Hareketli cismin hacmi
8. Hareketsiz cismin hacmi
9. Hız
10. Kuvvet
11. Gerilme / Basınç
12. Şekil
13. Cismin değişmezliği
14. Mukavemet
15. Hareketli cismin dayanımı
16. Hareketsiz cismin dayanımı
17. Isı
18. Parlaklık
19. Hareketli cismin harcadığı enerji
20. Hareketsiz cismin harcadığı enerji
21. Güç
22. Enerji Kaybı
23. Madde kaybı
24. Bilgi Kaybı
25. Zaman Kaybı
26. Madde miktarı
27. Güvenilirlik
28. Ölçüm güvenilirliği
29. İmalat güvenilirliği
30. Cisme zarar verici faktörler
31. Zarar verici yan etkiler
32. İmalat kolaylığı
33. Kullanım kolaylığı
34. Onarım kolaylığı
35. Adapte edilebilirlik
36. Cihaz karmaşıklığı
37. Kontrol karmaşıklığı
38. Otomasyon düzeyi
39. Verimlilik
Bu parametreler arasındaki çelişkileri çözmek amacıyla kullanılan 40 TRIZ prensibi ise aşağıda sıralanmıştır.
40 TRIZ Prensibi:
1. Bölümleme
2. Ayırma
3. Kısmi kalite
4. Asimetri
5. Kombinasyon / Entegrasyon
6. Evrensellik
7. Yuvalama
8. Karşı ağırlık
9. Öncü karşıt eylem
10. Öncü eylem
11. Öncü önlem
12. Eşit potansiyel
13. Ters eylem
14. Yuvarlama
15. Dinamiklik
16. Kısmi fazlalık
17. Yeniden boyutlama
18. Mekanik titreşim
19. Periodik eylem
20. Yararlı bir eylemin sürekliliği
21. Hızlı hareket
22. Zararı faydaya çevirme
23. Geribesleme
24. Aracılık
25. Self-servis
26. Kopyalama
27. Pahalı dayanıklı cisim yerine ucuz dayanıksız cisim kullanma
28. Mekanik sistemin yerine koyma
29. Pnömatik ya da hidrolik yapılar kullanma
30. İnce film ya da zar
31. Gözenekli malzeme
32. Renk değiştirme
33. Homojenlik
34. Atılan ya da değiştirilen parçalar
35. Fiziksel ya da kimyasal durum değişikliği
36. Faz dönüşümü
37. Isıl genleşme
38. Güçlü okside ediciler kullanma
39. Durağan çevre
40. Kompozit malzeme
Günümüzde işletmeler pazarda kalabilmek için bir mücadele içindedirler. Bu nedenle de yenilikçi olmaya zorlanmaktadırlar. Yenilik yapmak; artık iyi bir iş yapmaktan öteye zorunlu bir savaş haline gelmiştir (Russell,1998). Dünya pazarlarında kalabilmek için; müşterilere beklentilerini karşılayan ve aşan yeni ürünler sunmak, dolayısıyla onları tatmin etmek gereklidir.
TRIZ düşüncesinin kullanılmasıyla çelişkiler çekici hale gelir; zira her çelişki bir ilerleme olanağı sunar. Bu sayede fedakarlıklar yada fırsat maliyetleri söz konusu olmaktan çıkar ve İdeal tasarım bir hayalden çok beklentiye dönüşür (Terninko ve diğerleri;1998,s.71).
TRIZ'i öğrenmek zaman almakta ve fakat düşünce tarzını değiştirmektedir. Böylece ilerlemenin nasıl yapılacağı ile ilgili bir ortam yaratılmış olmaktadır. Bu sayede "Yaratıcı Sorun Çözme Teorisi" ; Kuzey Amerika ve Avrupa'daki kullanımları sırasında; çok faydalı çözümler ortaya koymuştur (ReVelle ve diğerleri; 1998, s.123).
Toplam Kalite Yönetimi ve ilgili teknikleri uygularken; ürün geliştirmede önemli rol oynayan TRIZ'i de öğrenmek ve uygulamaya koymak gerekir. TRIZ'in QFD, Taguchi metodolojisi ve TOC ile uyumlu bir biçimde uygulanabilir olması bu yolda bir avantajdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder