PARETO
ANALİZİ
Problem çözmek, başarı durumunu gözlemek
veya problemin temel nedenini belirlemek için bir başlangıç noktası seçmek
amacıyla tüm problemlerin veya şartların bağıl önemini göstermek için
kullanılır.
Kontrol çizelgeleri veya diğer veri toplama
formlarına dayanılarak yapılan Pareto diagramları bize dikkatimizi hangi önemli
problemlere vereceğimiz konusunda yardım eder.
Pareto diyagramı, bir problemin önemli
sebeplerini daha az öneme sahip olan sebeplerden ayırt etmekte kullanılan bir
çubuk diyagramıdır. Bu diyagram giderek azalan bir düzende bilgi verir. Pareto
diyagramı aynı zamanda takım çalışması için önemli problemlerin belirlenmesinde
kullanılan bir araçtır.
Pareto analizi ilk defa İtalyan ekonomist
Wilfredo Pareto tarafından kullanılmıştır.
Çalışma hayatında bir çok sorunla karşılaşılır. Sorunların nedenleri genellikle Pareto prensibine uygundur.
Çalışma hayatında bir çok sorunla karşılaşılır. Sorunların nedenleri genellikle Pareto prensibine uygundur.
Pareto prensibi; problemlerin büyük bir
kısmının genellikle birbiri ile bağlantılı az sayıdaki ancak baskın (dominant)
nedenden kaynaklandığını ifade eder. "80/20 kuralı" olarak da
adlandırılan bu kalite aracı, "problemin %80’lik kısmına %20’lik aktivitenin
neden olması ve bu önemli %20’lik payın üzerinde yoğunlaşılması" anlamına
gelmektedir.
Pareto
diyagramları büyük kayıplara neden olan küçük sorunların belirlenmesine olanak
sağlar. Pareto analizinde olaylar sıklık, zaman ve önem sırasına göre grafik
üzerinde sıralanır. Bu şekilde oluşturulan tablonun en belirgin özelliği,
sıralamayı göstermesidir. Olayların sıklık sırasına göre sıralanması, hangi
sorunun daha önce ele alınması gerektiği hususunda konu üzerinde çalışanlara
yardımcı olur. Yüzde onluk bir öneme ve önceliğe sahip bir probleme zamanın
yüzde sekseninin ayrılması rasyonel olmayacaktır. Sorunların önem ve öncelik
sırasına göre çözülmesi daha rasyonel bir davranış olup, pareto analizi bize bu
imkanı verecektir.
Pareto
diyagramının amaca hizmet eder nitelikte oluşturulabilmesi için, sebeplerin
önem sırasına göre gösterilmesi gerekir. Sebep-sonuç analizinden sonra,
sorunların temel sebeplerinin belirlenmesine gerek vardır.
Pareto
diyagramının oluşturulmasında izlenmesi gereken adımları aşağıdaki gibi
sıralamak mümkündür :
-Yoğun
işlemlere ilişkin sorun ve süreçlerden başlanmalıdır. Bu nedenle, Pareto
diyagramının sebep-sonuç analizinden sonra yapılması faydalı olacaktır.
Sorunlarla ilgili veriler kategorize edilmelidir. -Toplanan verilerle elde edilen kategoriler azalan sırada diyagrama yerleştirilmeli ve verilerin toplam içindeki yüzdesi hesaplanmalıdır.
-Diyagramın dikey eksenine ölçülen olayın, ölçüm birimi veya adı yazılmalıdır. Eksen sıfırdan başlayarak tüm oluşumların toplamının kaydedilebileceği eşit aralıklara bölünmelidir.
-Diyagramın yatay ekseni eşit aralıklarla bölünerek her aralık değişik kategorileri ifade edecek şekilde tanımlanmalıdır.
-En sık tekrarlanan kategori en solda yer alacak şekilde ve azalan seyir ile sağa doğru daha düşük frekanslı kategorilerle devam edilmelidir.
Pareto Diyagramı Nasıl uygulanır ?
1.Karşılaştırılacak problemleri beyin Fırtınası veya varolan verileri kullanarak seçin.
2.Ölçüm karşılaştırması için yıllık maliyet veya sıklık gibi bir standart seçin,
3. Çalışılacak zaman periyodunu seçin, 8 saat, 5 gün, 4 hafta, ... gibi.
4. Her kategorideki gerekli verileri bir araya getirin.
5. Diğer tüm kategorilere bağıl olan her kategorinin sıklığını veya maliyetini karşılaştırın.
6. Kategorileri azalan sıklık veya maliyetlerine göre, soldan sağa yatay bir eksende sıralayın. En az madde içeren kategoriler, en sağda son bar olarak birbirinin içine alınabilir. Ölçüm birimini dikey eksene çizin
7.En uzun bar'ın üstünden, soldan sağa doğru, kategorilerin kümülatif sıklığını veren bir çizgi eklenebilir. Bu hat, "Toplamın ne kadarı ilk 3 kategori ile açıklanır?" gibi sorulara cevap verir.
Pareto analizinin faydaları şöyle sıralanabilir :
1. Problem
üstünde en önemli etkiye sahip olan faktörü belirlemek
2. Problemleri
listelemek ya da sebepleri tablolamak ve her biri için oluşan hata sayısını
saptamak
3. Önem
sırasına göre tablo oluşturmak
4. Listedeki
toplam hata sayısını belirlemek
5. Her
bir problemin gösterdiği % oranlarını hesaplamak
6. Herhangi
bir takım çalışmasında ortak bir karar almak ya da bir yolda birleşmek
7. Pareto
diyagramının oluşturulmasında dikkat edilmesi gerekli noktaları da göz önüne
alarak izlenmesi gereken adımları aşağıdaki şekilde sıralamak olasıdır.
8. Çalışan
problemler veya prosesler seçilmelidir. Bölünebilir verilerde kategorilerin
türü doğru olarak belirlenmelidir.
9. Yatay
eksende % oranı, düşey eksende aktivite ya da sebebin gösterildiği diyagram
oluşturulmalıdır
10. Yatay
eksen eşit aralıklara bölünerek her çubuk değişik kategorileri ifade edecek
şekilde tanımlamalıdır
11. En
sık tekrarlanan kategori en solda yer alacak şekilde ve azalan genlikte sağa
doğru daha düşük frekanslı kategorilerle devam edilmelidir. Kolay tanımlama
için her çubuğu adlandırmakta fayda vardır.
12. Diyagramın
anlamlı bir başlıkla sunumu önemlidir.
13. Eğer
pareto önemsizlikleri önemlilerden ayırmıyorsa verilerin değişik kategorilere
ayrılması gereklidir.
ÖRNEK:
Bir hastanede malzeme stoklanması için ABC ANALİZİ (Pareto
Prensibi, 80-20 Kuralı)
Bu
metotta, ilk adım olarak malzemelerin yıllık parasal hacimleri hesaplanır:Yıllık Parasal Hacim = Yıllık Kullanılan Malzeme Miktarı X Birim Maliyet
Sonra, yıllık parasal hacmine bakarak
malzemenin “kritik” olup olmadığı belirlenir:Toplam envanter maliyetinin
%70-80’ini oluşturan malzeme, “kritik” kabul edilir.Bu metot ile depodaki
mallar, yıllık kullanımlarına göre üç gruba ayrılırlar:
A sınıfı malzemeler, sayı olarak stoklanan toplam malzemenin %10-20’sini kapsarken, yıllık kullanım değeri (yıllık parasal hacim) olarak harcamaların %70-80’ini oluşturur =KRİTİK.
B sınıfı malzemeler, kullanım değeri ve
miktarı olarak % 20-30’luk ortalama bir kullanılma hızına sahiptir.
C sınıfı malzemeler ise, düşük bireysel
kullanım gösteren ve malzemenin yaklaşık %60 gibi bir çoğunluğunu oluşturan
kalemleri içerir ki bu da harcamaların %25’inden azına karşılık gelir.
Kritik olarak adlandırılan ve malzemenin
%20’sini oluşturan A tipi malzeme, önemli kabul edilerek yakın takip
uygulanırken, tüm malzemenin %80’ini oluşturan B ve C tipi malzemeye çok fazla
kaynak harcamayı gerektirmeyen takip politikaları uygulanır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder